Mis šovinistlik siga? Mh?

jaanuar 9, 2009

Mr Natural

Mr Natural


Kui olete kunagi huvi tundnud rahvusvahelise koomiksikunsti vastu ja sealjuures mitte supermännide ja mikihiirte mõttes, siis peaks selline tegelane nagu Robert Crumb teile tuttav ette tulema.

Ma ise olin tema asjadest üht koma teist sirvinud – Mr Natural jäi ikka siin-seal ette ja oli päris südamelähedane, korra vilksatas Apollost üks tema album läbi, aga see tegeles nii paljude spetsiifiliselt mehelike probleemidega, et ei pakkunud mulle tollal huvi.

Nüüd ostsin mingi impulsi ajel siiski ühe tema albumi, kus leidub igasugust, nii tema fantaasiaid suure tagumiku ja toekate jalgadega naistest kui ka üldinimlikumaid lugusid. Selge see, et viimastele on mul kergem kaasa elada kui esimestele, aga sellest hoolimata on mind on juba hulk aega pannud imestama, mis häda pärast peaks ta olema meesšovinistliku kunstniku musternäide number üks. Nagu näiteks kirjutatakse siin.

Jah, mul ei ole küll fantaasiaid suurte naiste otsa ronimisest või sellest, kuidas ma neid suures frustratsioonis tükkideks lammutan, aga niipaljukest kui ma Crumbi omadest näinud olen, jätavad need oma siiruses pigem liigutava ja halenaljaka mulje. Lõppude lõpuks kujutab ta nendes koomiksites ka ennast kui haledat friiki ja mõnes neist ei lähe ka tema alter ego‘l sugugi hästi. Mis pagana meesšovinism? mis pagana misogüünia? ükskõik, kuidas ta ka naisi seal kujutab, ei kujuta ta ennast sugugi kenamana; ja kui ta väljendab seal mingit naisteviha, esitab ta selle vähemalt minu arust nii rõhutatult subjektiivsest vaatepunktis, et ei jää kahtlustki, et see on välja käidud tema enda tunde või enda neuroosina. Pealegi ei ole ma tema koomiksites täheldanud ka vapustavalt ülevaid ja ülimuslikke meestegelasi. Kui ta seal kedagi vihkab, siis ikka ausalt kõiki inimesi, iseend sealhulgas.

Ja olgu tema fantaasiad, mis nad on, mul on raske pidada seksistlikuks kaabakaks meest, kes aktsepteeris oma naise Aline Kominsky-Crumbi loomingut niipea, kui ta sellega tutvus, olles ise juba alternatiivkoomiksi staar. Kes on kogu aeg joonistanud ka naisega kahasse, hoolimata hulga fännide viginast, et “ta võib ju voodis hea olla, aga on teda sellepärast veel tarvis oma koomiksitesse lasta?” Kelle kohta tema naine saab öelda : “Robert is the best dishwasher I’ve ever met and he’s fun to talk to at the breakfast table. He always laughs at my jokes and is my best fan. And that’s what it feels like to live with a genius to me”. Ning kes joonistab end ühele järjekordsele abielulisele ühispildile tekstiga: “I feel so safe in the arms of this powerful Jewish woman!”

heebwb

2 kommentaari to “Mis šovinistlik siga? Mh?”

  1. […] pere, mis mulle pähe tuleb, on Crumbi oma ja kui ma eriti laisk oleks, saaks ma sellega ilmselt kaetud […]

  2. […] kostma kaadritagune hääl ja selle lause välja ütlema. Misogüünsusega on mul sama lugu nagu Robert Crumbi meesšovinismiga (krt, seda sõna kirjutada on sama raske nagu hääldada “Mis šampooni te kasutate”) […]

Lisa kommentaar

