Kirjaoskajad mehed ja targad tüdrukud

märts 1, 2009

Koperdasin Timesis juhuslikult artiklile, kus arutati, et ei tea, kas publik trambib University Challenge’i staari maa sisse sellepärast, et ta on tüdruk – teadagi, kellelegi ei meeldi targad tüdrukud.

Olin igati valmis sõjakirvest haarama. Mitte ainsana – artikli kommentaarides käis andmine juba mõlemat pidi – küll “targad naised on hoolimatud ja kurjad”, küll “mehed on ebakindlad äpud, keda targad naised hirmutavad”, aeg-ajalt hüppas välja mõni mees, kellel oli nõrkus tarkade naiste vastu ja aeg-ajalt mõni teadusenaine, kes leidis, et kui mehed on liiga lollid, et tarku naisi tahta, so what, katseklaasid pakuvadki rohkem pinget kui lollid mehed. Ühesõnaga, ei jäänud küll muljet, et avalik arvamus oleks väga ühemõtteliselt vaese targa Gail Trimble’i vastu, aga arvasin, et küllap loevad autorid rohkem Briti delfit ja teavad paremini.

Oijah. Sõjakirves sügeleb loomulikult sellepärast, et mina ju olengi tark tüdruk, võin oma paksud prillid ja lotendava kampsuni panti panna, kui te muidu ei usu. Aga suurest tarkusest hoolimata juhtub ikka, et enne kui isegi aru saan, olen allunud ajupesule, mis ütleb, et seksikad on ikka lollid blondiinid, juuksevärvist olenemata. Tavaliselt olen käinud filosoofilise resignatsiooni teed, nautides selliseid põlatud hüvesid nagu raamatute lugemine (nämm… nämmm), huvitav töö, luksus aeg-ajalt tööandjat valida ja intelligentne flirt… ups, kas ma ütlesin flirt? ma tahtsin ikka öelda diskussioon intelligentsete meestega. Ja loomulikult käivad seda lammutamas kõik need ilusad meesterahvad, kes räägivad, et neile meeldivad nohikud, no meeldivadki, et nad häbeneks lollide tüdrukutega käia, et prillid on seksikad (“prillide äravõtmine on sama hea kui striptiis”) ja nõnda edasi.

Aga kõige raamatulugemise ja prillifetišistide kiuste lööb vahel blondiinikadedus välja ja nii kui vaid vihjatakse, et inimesed ei salli mingit tüdrukut, sest ta on tark, tahaks kohe haarata mõne nüri eseme, näiteks “Võõrsõnade leksikoni” ja neid inimesi sellega vastu pead peksta, kuni nad argumentatsioonile alistuvad ja kustuva häälega ütlevad “Jah… te meeldite meile küll… meeldite… ära ainult enam löö.”

Õnneks olen ma piisaval määral internetiajastu laps, et kannatada tähelepanupuudulikkuse sündroomi all, tüdida peagi üheainsa artikli kommentaaridest ja klikkida kiiresti igal lingil, mis ette jääb. Klikkida ka kõik kommentaarid lahti. Ja mis ma näen – kommentaarium kubiseb meesterahvastest, kes ütlevad, et “terrific girl”, “I think she’s gorgeousness itself” ja ” she would have been a dream-date”.

Nii et mida peaks üks minusugune optimist siit järeldama?
1) Esimese artikli kommentaariumi kaklus ei lähe arvesse, sest kui juba kakeldakse, siis kakeldakse, ja pealegi ei viitsi ma kõiki kommentaare läbi lugeda.
2) Teise artikli kommentaariumist võib teha järelduse, et meestele, kes oskavad lugeda ja kirjutada, meeldivad targad naised, ja pealegi ei viitsi ma ülejäänud kommentaare läbi lugeda.
3) Eelöeldut illustreerib ka see blogiartikkel, mille juurest ma pildi hiivasin.

M.O.T.T.

7 kommentaari to “Kirjaoskajad mehed ja targad tüdrukud”

  1. V.A. said

    Nohik on huvitav mõiste. Ma tõtt-öelda ei saa eriti aru, keda sellega mõeldakse. Mäletan, kunagi lugesin mingeid tutvumiskuulutusi kusagil Telelehes vms väljaandes, seal oli selline lustakas noorterubriik. Enamasti teismeliste tüdrukute kuulutused. Ülivõrded enda kohta, lõbusad salmikesed vahel, ja siis sageli lõpus märkus: “NB! Nohikutel mitte kirjutada!” 🙂

    Huvitav. Nohik peab seda hoiatust lugedes muutuma eneskriitiliseks ja ütlema: kuna ma olen nohik, siis ma ei kirjuta talle. Arvatavasti mõni ikkagi püüab kuulutusepanijat üle kavaldada — kirjutab. Talle kirjutatakse vastu. Tekivad vastastikused tunded, süveneb sõprus ja puhkeb armastus. Ja siis, traagilise puändina, selgub, et noormees on nohik mis nohik. Infiltreerunud pesuehtne nohik. Unenägu variseb kildudeks.

  2. V.A. said

    Tarkade naiste põlgamisel on muidugi Euroopas pikad traditsioonid. Huvitav on see, et 18. sajandil tegelikult tekkis väga palju naiskirjanikke, aga sajandi lõpuks tõrjuti nad väheste eranditega kõrvale. Nii et ka enamik tolleagseid, noh, tarku mehi on — kui lugeda, mis nad naistest ja haridusest arvavad — kohutavad šovinistid. Näiteks Herder on öelnud ühes erakirjas 1770. aastatel: “Kirev kana ja haritud naine ei ole head ended: kummalgi tuleks kõri läbi lõigata!” Sama agressiivne oli ka Goethe ja paljud teised.

  3. nodsu said

    See lämmatav biidermeier.

    Nohikutega on muidugi nii ja naa. Seni, kuni ma pean silmas endasuguseid, pean ma neid muidugi toredateks, laia silmaringiga inimesteks, kellega on midagi rääkida. Aga ma tean ühte tarka ja ilusat tüdrukut, kelle jaoks “nohik” tähendab kedagi niisugust, kes teab kõike IT-st, aga mitte midagi nina nuuskamisest või umbes nii. Kõrge IQ komplektis madala SQ ja EQ-ga.

    Samas jookseb küllalt ringi ka madalaid Q-sid, kellel isegi IQ eriti kõrge ei ole, nii et ega väga valivaks ei saa kah muutuda.

  4. H said

    hmm.. ma küll ei tea, kas jutt käis minust, aga mu ajutine nohiku definitsioon vastab asjale küll. minul on kaks nohiku definitsiooni.
    esimene ja ebameeldiv ja kellede tegelikust olemasolust sain ma teada alles informaatikat õppima asudes: tegu pole isegi tingimata kõrge IQ inimesega (üldiselt küll meesterahvaga, kuigi ka tüdrukud meie teaduskonnas on kummalised, on nad võrreldes meestega ikkagi väga normaalsed), vaid kellegagi, kes on viimased 10 aastat veetnud peamiselt arvuti taga, mistõttu teavad nad sellest masinast, igast veebirakendusest, arvutimängust ja veebikoomiksist enam-vähem kõike, kõigest muust – sh isiklikust hügieenist, elementaarsetest sotsiaalsetest normidest, viisakusnõuetest, naistest ning nendega ilma kokutamata näost-näkku suhtlemisest ja mõnikord isegi kõigest muust vähegi intellektuaalsest (kuna nende elu ongi lihtsalt arvutid!) – mitte just eriti palju.
    teine ja positiivsem definitsioon hõlmab ka mu enda nohiku poolt ja seda on märksa raskem sõnastada. aga ta sisaldaks siis arvatavasti üle keskmise suurt huvi enamike eluvaldkondade vastu, himu saada teada, kuidas asjad on ja miks; jättes välja rubriigid nagu latest gossip, kunstküüned ja tuunitud bemmid.

  5. nodsu said

    Mjah, mul endal käis paar kuud tagasi selline hoog peal, et mõtlesin, et avastaks oma seesmise tibi, sest tumedad tungid ei tohi ometi välja elamata jääda, aga tibinduskirjeldus kõlas nii hirmsalt ja vaevarikkalt, et ära jäi.

    Nii et minu laiskuse juures mul vist ainult nohiku pool ongi.

    Kui ma just mingile tibikursusele ei lähe, kursustel teen ma alati igasugu imelikke asju.

    Mis aga isiklikku hügieeni puutub, siis on pmst olemas ka ürgisase tüüp, kes jääb nohikust nii kaugele, kui üldse annab, aga leiab sealjuures, et hügieen on naistele ja nõrkadele. Ja naistest ei pruugi nad rohkem teada kui nohikud, aga see-eest on hästi enesekindlad.

  6. V.A. said

    Huvitav — see tüpoloogia. Nohik ja ürgisane. Kirjeldused sobisid mõne tuttava isendiga päris hästi. Meenus eriti üks metsistunud, võiks ka öelda pulstunud matemaatik, kes viimased 15 aastat kannab samu riideid jne. Mõtlesin nüüd, et peaks leidma neile kahele tüübile midagi lisaks, aga ei tule midagi pähe. Asi on vist selles, et ma ei tunne eriti mehi või ei puutu nendega väga sageli kokku. Filoloogide hulgas, kes suuresti mu suhtluskonna moodustavad, leidub neid väga vähe.

  7. V.A. said

    Minu lisandus sellele tüpoloogiale: leidub veel üks nn ürgisase subtüüp. Tema suhe hügieeni on kirglik. Seejuures ei ole ta eesmärgiks puhas olla, vaid puhtam olla, võimaluse korral kõige puhtam. Saunas armastab ta kõik kaassaunalised uksest välja vihelda ja leilitada. Ent ränka ja musta tööd tehes püüab ta väsitada end samuti kõige rohkem, lõpetada tööpäev kõige kriimuma palgega. See tüüp on kompetitiivne ja suguluses sportlase tüübiga. Pesemine on tema jaoks jõuproov: ka rutiinselt nägu pestes laksab ta meelsasti pihkudega vastu põski, eelistades seejuures jääkülma vett (või tulikuuma) ja lihtsat, karust seepi. Et võistlus on tema element, siis avalduvad talle iseloomulikud jooned eriti teistega koos pesemise ajal, ja tõenäoliselt kõige aredamalt meeste seltskonnas — sest naistega võistlemine riivab ta au.

Lisa kommentaar

