Liikluskompra

märts 28, 2010

Ma ei tea, kui paljud tartlased on tähele pannud sellist vastikut uudist.

Mujalt pärit õpihimulistele infoks: Ülikooli tänava kõnniteed on suures ulatuses poole meetri laiused ribad, kus kaks jalakäijat üksteisest mööda ei mahu, titevankritest jms rääkimata. Kordagi sõiduteele astumata saab seal liigelda ainult inimtühjadel kellaaegadel. Eriliselt nõme, kui jalakäijale saab tulevikus trahvi teha selle eest, et ta tahtis teisest jalakäijast mööduda. Rääkimata sellest, kui nõme on see, et uue korra järgi saavad ratturid seal ainult ühesuunaliselt liigelda (või lükata oma ratast poolemeetrisel kõnniteeribal viksilt teiste jalakäijate vahel hanereas. Hah.)

Teadagi, ka autoga on seal kehv liigelda, sõidutee on samuti kole kitsas ja servad täis pargitud ja ilmselt tundub mõnele, et olukorda saab parandada, kui tülikad jalakäijad jalust ära koristada. Argumendiga, et “autojuhid rikkusid õueala eeskirju nagunii”.

Ka eventuaalset 20 km/h kiirusepiirangut hakkavad autojuhid rikkuma nagunii. Kõva argument kiirusepiirangute kaotamise kasuks.

Õnneks võib sama hästi ennustada, et jalakäijad hakkavad seal tänaval vältimatult “sõiduteel käima nagunii”. Nii et sama argumendiga saaks sealt kõrvaldada autoliikluse üleüldse. Ma julgen pakkuda, et see lahendus annaks tulemuseks kõige vähem rikkumisi, kõige viisakama liiklemise ja kindlasti kõige vähem liiklusõnnetusi.

Selleks puhuks, kui keegi ei viitsi kommentaare ise sirvida, jagan järgmist pärlit ka teiega:

Kallid jalksi liiklejad. Kõige lihtsam oma elu säästa on see, et sa jääd enne ülekäigu rada seisma ja veendud, et ühtegi lähenevat autot ei liigu sinu poole.
Aga mitte nii, et sa marsid julmalt sebrale ja ei veendu kas tuleb autot või ei. JA kui auto sulle otsa sõidab on tema süüdi mitte sina. Nii ikka ei ole küll. Sinu hoolimattus on see, et sa ükskõikselt üle tee marsid.
Liikluses on jalakäija kõige nõrgem lüli ja autojut on kõige tugevam lüli. JA muidugi kantke helkureid. Aga ärge toppige neid õlakottidele . Sest kui see kott on sul õlal siis ei ole sellest abi. HELKUR PEAB RIPPUMA PÕLVE KÕRGUSEL.
JA ei ole kasu ka sellest kiirus piirangust 20km/h. Kihutajad nendest nagunii ei hooli. nad sõidavad ikkagi 30-40km /h .
KÕIGILE TURVALIST LIIKLEMIST

Advertisements

9 kommentaari to “Liikluskompra”

  1. mentira said

    Tartu püüdleb vist kõige autojuhisõbralikuma linna tiitlile. Mitte et see va vabadussild autojuhtide elu märgatavalt kergemaks teind oleks, aga linnavalitsus vähemalt on üritanud, eksole. Ma ootan huviga, millas nt kaarsild remonti läheb, sest siis saaks autod ju raekplatsi juurest otse raatuse tn-le sõita ega pea mingit napakalt suurt ja tüütut ringi kaupsi juurest tegema.

  2. V.A. said

    See on täielik jama, mida see liiklusnõukogu soovitab. Ma usun, et selline reguleerimine, mis neil meeles mõlgub, on liiklusohutuse mõttes täiesti kontraproduktiivne.

    Minu jaoks on heaks näiteks Amsterdami linnaosa Jordaan — väga tore ja vana, populaarne linnosa, kus suurel osal tänavatel üldse polegi kõnniteed, pole olnud ega ka ilmselt tule. Linnavõimud hakkasid aga mingi aeg tagasi nõudma, et oh ei, tuleb teha kõnniteed ja tuleb eraldada ka veel rattateed etc. Kusjuures tänavad on tavaliselt seal kitsad.

    Linnaosa elanikud pole sellega aga nõus ja protestivad. Ja tahavad jätta nii, nagu on: ei mingeid eritsoone autodele, jalakäijatele, jalgratturitele. Kõik on koos. Seejuures jalgrattaid (nagu kõik teavad) kasutatakse Hollandis ja ka Amsterdamis väga palju, muidugi käiakse ka palju jala ja muidugi sõidetakse palju ka autoga. Ja Jordaanis on see koosliiklemine seni väga hästi sujunud.

    Uue süsteemi tagajärjel kardetakse hüppeliselt sagenevaid õnnetusi ja süvenevat ebaturvalisust. Ja ma arvan, et põhjusega.

    Ka Tartu kesklinnas on seni suurepäraselt hakkama saadud. Ükspäev just mõtlesin, kui tore on, et Tartu vanalinnas pole mingeid sebrasid ega valgusfoore (vanalinna äärtes neid muidugi juba on ka). Mõtlesin ka, et tore, et siiski lubatakse siin veel ka autosid. Kardan, et autode täielik tõrjumine muudaks linnaosa mingiks isevärki muuseumiks.

  3. nodsu said

    Einoh, ka mul ei ole midagi selle vastu, et nad seal sõidavad, juhul, kui nad teevad seda hästi ettevaatlikult ja kedagi ei sega. Ja üks mis kindel, mida suurem tõenäosus, et tee peal on jalakäijaid ja rattureid, seda ettevaatlikumalt sõidavad seal ka autod. Nii kui tekib ohutu liikluse illusioon, muutub liiklus ohtlikumaks (nt ühesuunalised tänavad, kus osale juhtidele meeldib kiiruskatseid teha).

    Selle Ülikooli tänava lõigu mugavust saaks kõige enam parandada ehk ep ettepanekuga – kaotada eraldi kõnniteed üldse ära, tänav tervikuna oleks laiem ja õueala märk oleks motiveeritum.

    Aga ma ei teagi nüüd, mida selle asjaga pihta hakata. Orgunnitöö peale pole ma suurem asi, aga kui keegi sellega tegeleks, siis oleks ma võib-olla isegi nõus ennast näiteks õueala märgi külge aheldama või muud nalja tegema.

  4. V.A. said

    Nojaa, ei ole paraku minagi eriline organiseerija.

    Mõtlesin siin selle Ülikooli tänava peale veel. See on tõesti hämmastav plaan neil, see liiklusplaan — kui mõelda veel sellelegi, et Pirogovi plats peaks olema juskui Tartu linnale üliõpilassõbralikkuse punkte toov piknikuala, või kuidas. Võib kujutleda nüüd piknikulist, kes sealt murukünkalt — arusaadaval põhjusel — pehme jalaga ja parimas meeleolus alla tänavale astub.

  5. S e l l i n e piknikuala oleks muidugi iga linna uhkuseks!

  6. Serial K said

    ma imestan ka, et iga kord, kui ma ülikoolilinna satun, on bussijaamast üle autotee saamine VEEL keerulisemaks tehtud. aga ega siin ka hõisata ei ole, praegu sõimavad kõik linnavalitsust, et ühistranspordigraafikut alates aprillist kärbitakse (täiesti loogiline ajavalik, eksole). taavi aas või mingi teine tropp teatas juba aasta tagasi, et “õhku me igatahes vedama ei hakka” ja see plaan hakkab vaikselt jumet võtma.

  7. Serial K said

    (ja siis see paljukorratud nali, et kattuvate liinide sõidukid saabuvad peatusse alati korraga)

  8. mentira said

    Maidea kas rohelisi ei saaks üles ässitada ve? Pole küll vist otseselt nende teema, a nemad kui ratta- ja jalakäijasõbralikud tegelased tulid mulle esimesena pähe.

  9. nodsu said

    Oleks nad volikokku saanud, siis oleks eriti hea põhjus neile helistada ja sõimata, et tehke tööd. Aga nad ei saanud, nii et nüüd jääb üle ainult niisama sõimata.

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: