Ega seal teisel pool Alpe ongi juba Aasia

november 17, 2010

või midagi sellist pidid mõtlema kaubamaja toiduosakonna kaubapaigutajad või mis iganes nende nimi on. Muidu oleks ikka väga raske aru saada, mida tegi risoto-riis Aasia toidu kampaania riiulis. Ausalt, ma vaatasin kaks korda. Aasia kampaania silt? Olemas. Paki peal “risotto” kirjas? Jep.

***

Maailmaavastamine jätkub, hakkan oma eelnevat arrogantsi juba peaaegu kahetsema. Komistasin mingi tibiblogi otsa, olen täiesti fastsineeritud: avastasin paralleeluniversumi. Kus näiteks lihtne silmameik on ripsmetušš, lainer, lauvärv – eksin, mitte lihtne, vaid “väga, väga lihtne”. Mina arvasin siiamaani, et väga, väga lihtne silmameik tähendab, et panen prillid ette – üks liigutus ja kohe näha, et silmad peas.

***

PS.
Te ei kujuta ette, kuidas ma tahaks sellest tibiblogist kirjutada, ma tunnen kiljuvat antropoloogilist vaimustust, aga ma ei oska välja mõelda, kuidas seda teha nii, et ei oleks ilkumine, ja kuidas teha nii, et liiga äratuntavaid tsitaate sisse ei pane. A. küsis, kas asi on selles, et ma ei taha puutumatut loodust oma invasiivse uurimisega ära rikkuda. Mm, pigem ikkagi selles, et tahaks küll oma naljamomente edastada, aga mõnitada ka ei taha. Aga eks igaüks, kes avastab, et ta on antropoloogilise vaimustuse objekt, tunne end vast veidigi mõnitatuna. Hakkan esimest korda elus tundma, mis mõttes antropoloogia on tõepoolest kolonialistlik praktika, siiamaani, kui sellest lugesin, mõtlesin, et äh, niisama jutt.

Paar asja, millest vist saab kirjutada: ma ei suuda uskuda, et üks inimene võib olla nii lihtne! Ei ole võimalik! Küllap ta hoiab midagi peidus! kuigi samas avalikustab ta minu jaoks arusaamatul määral oma elu pisiasju. Praktilises mõttes paneks ta justkui kõik kirja, mis juhtub, vähe sellest, riputab ka pildid üles: ta pildistab asju, mida ta ostab, oma toitu, oma kosmeetikat, oma selle päeva meiki, riideid, mis ta täna selga pani, oma kaalu, oma küüsi, oma juukseid, isegi oma löövet, kui ette tuleb. Jäin lausa mõtlema, kas see on seesama absoluutne enesejaatus, termin, millega Hasso Krull oma tõlgitud Kärgatava Kõue enesekirjeldust määratleb. Kus ei salata maha midagi, mis toimub. Ainult et kas ainult see siis toimubki? Ometi peavad tal ju olema mingid seisukohad, ükskõik kui lihtsakoelised, ükskõik kui hästi-halvasti põhjendatud, mõni inimene meeldib talle kindlasti rohkem, teine vähem, mõni kultuurinähtus niisamuti.

Tähendab, ma tean, et selline maailm on olemas, ma ju kuulen tibisid kaubanduskeskuses rääkimas, aga ma ei ole ka siis kunagi uskunud, et see oleks neil kogu maailm. Kui nad omavahel räägivad, siis selge ju, et tuleb rääkida selles grupis aktsepteeritavat ja ohutut juttu, muu tuleb jätta… mujale. Ainult et mina oleks arvanud, et blogi ongi üks selline muja. Blogis saaks suhtelist anonüümsust pidada, on võimalik ju mingil määral reguleerida, kui palju sa oma isikut paljastad.

Vat siin ongi huvitav koht. Ta paljastab oma isiku näiteks näopiltide kujul üsna põhjalikult ära, nii et iga lugema sattuv tuttav saab ta kohe tuvastada – aga kõigest muust saab sama vähe teada, kui avalikus kohas teismeliste juttu kõrvalt kuuldes. Kas tal on ükski kanal, mille kaudu ta saaks suhelda nii, et ütleb ka seda, mis ta mõtleb? Kas ta üldse teab, et ta mõtleb? – sest seda, et ei mõtle, ma ei usu, nagu ma ütlesin, inimene ei saa olla nii lihtne.

Kuigi see lihtsusemulje on küll lugedes kerge tekkima – aga võib-olla on selles muljes rohkem mind kui teda? Mina vaatan, et ta riputab nii puhtalt, süütult ja lapselikult veebi üles asju, mida mina oleks võimeline avaldama ainult paksu irooniakihiga – asi pole selles, et ma ei tahaks, ma tõesti ei ole võimeline – ja kui kerge on siis uskuda, et kui ta sedagi ei häbene, siis vaevalt üldse midagi ja kui ta muid asju üles ei riputa, siis järelikult polegi midagi riputada.

Jah, see irooniatusvõimetus. Linkisin mõnele blogile sealt ka edasi, leidsin sarnaseid veel hulgem. Paljud neist olid teinud mingit “kui võlts sa oled” testi, kus küsiti, kui palju asju sa endale regulaarselt külge kleebid, peale määrid, maha lõikad või ära kisud. Selle testi järgi oleks ma puhas Mr Natural ise, aga taevake, mis on paar kunstküünt ja vahaplaastrit (ja igapäevast kulmukitkumist ja näomaski ja väga, väga lihtsat silmameiki) nende sisseehitatud näomaskide ja kunstküüntega, mis mu mõtlemisel küljest ära ei käigi (halastus küll, sai ikka rõve metafoor).

Üks huvitav asi veel: seal blogis kirjeldatud ihad ja kiusatused olid nagu varakeskaegsel mungal: seksuaalsust poleks nagu olemaski, keegi pole niipaljukestki armumisobjekt, et tema kohta kas või “nii nunnuuuuu!!!” hõigata. Kõik ihad, kõik kiusatused on seotud söögiga (mis on üles pildistatud ja sageli virtuaalse vildika abil punase ristiga tähistatud: sõin küll, aga see oli patune ja enam ei tohi).

Siit hakkas hargnema veel üks huvitav niit: nähtavasti on vaja ennast hirmus saledana hoida; ilma kunstpäevituse ja meigita välja minna on mõeldamatu, enda pidev vahatamine ja kulmukitkumine täiesti elementaarne, ühesõnaga väga ranged ilunõuded, aga samas ei paista sellel mingit konkreetsemat eesmärki olevat, kellele ekstra oleks vaja meeldida. Platooniline ilueesmärk? Lihtsalt nartsissism? Usin sotsiaalne mimikri?

Heakene küll, sai koloniaalisandat mängitud küll, jätan oma õilsa (lihtsa, puhta, süütu) metslase nüüd rahule.

Advertisements

34 kommentaari to “Ega seal teisel pool Alpe ongi juba Aasia”

  1. Lauri said

    Tänapäeva väikseks kippuvas maailmas ongi geograafia üks väga kahtlane ja unustusehõlma vajuv teadus.

    Üks meie ühine sõber suutis üsna mitu aastat tagasi Andorra Balkanile paigutada ja kui me talle siis märkuse tegime, et see on Hispaania ja Prantsusmaa vahel, järgnes hämmastunud küsimus, et “kas see siis polegi Balkan?” – nii et kaudselt võib ilmselt ka Hispaania ja Prantsusmaa Balkanimaadeks lugeda.

    Ja paar nädalat tagasi toimunud mälumängus pidi üks meie teine ühine tuttav oma võistkonnaga (laia profiiliga mälumängurid kõik) võitlusse asuma, et neile selgeks teha, et Kasahstan asub otsapidi Euroopas.

  2. Madli said

    Kivi läheb sel juhul mitte kaubapaigutajate kapsaaeda, vaid hoopis kõrgemate juhtide ja muude taoliste asjapulkade, sest just nemad on need, kes planogramme koostavad ja näitavad, kuhu mis toode käima peaks. Kaubapaigutaja peab lihtsalt kuuletuma, isegi kui ta ise geograafiat palju paremini tunneb.
    Ja nendel planogrammi koostajatel peaks idee järgi olema kõrgharidus.

  3. AV said

    Meenutagem ka mingit Läänemere kaitse konventsiooni, kus Läänemere määratluses olid segi aetud Skagerrak (väin Taani ja Norra vahel) ning Kattegat (väin Taani ja Rootsi vahel).

  4. ep said

    selle kasahstani ja euroopaga seoses — no kulinaarselt peaks aasia hakkama kusagilt lähis-ida tagant. vahemere piirkond on ju kõik üks vahemere köök, maailmajagude piiridest hoolimata.

    risotto riis on vist samasugune, nagu paella sisse peaks käima? see ümarateraline ja kiudainerikkam, mida euroopas mitmel pool kasvab. ja mingi jaapani toitude riis on ju tegelikult pmõtteliselt samasuguste omadustega, ainult veel kallim. nii et mingi loogika järgi võiks ju isegi olla aasia köök…

  5. nodsu said

    Kasahstani-tüli tekkis, ma saan aru, mälumängu, mitte kulinaaria kontekstis. Neis Aasia riiulites ei olnud kaubamajas ühtegi Kasahstani toodet.

    Paella-riisist ma ei tea, risotoriis peaks olema ümaramate teradega küll ja keedes tärklist niimoodi välja andma, et tekib justkui koorene konsistents, samas klimpi ei tohi kleepuda. St pigem tärklise- kui kiudainerikas. Neil on selle jaoks kohalikud riisisordid, mõnda neist on keskajast saadik Itaalia soodes kasvatatud (kavalad benediktiini mungad mõistagi tegid seda, needsamad, kes ajaloo välja mõtlesid).

    Sushi-riis on vist kah tärkliserikas, aga ma saan aru, et sushi-riisisortidelt tahetakse, et just kleepuks kokku. Sordid on igatahes täitsa teised.

  6. nodsu said

    Madli – ma mõtlesingi kaubapaigutaja all seda jorssi, kes ütleb, kuhu mis kaup panna.

  7. nodsu said

    … aga Andorra Balkanil on samast rubriigist, mis Prantsusmaalt tulnud kirja aadress “Estonia (Ex-Yougoslavia)”.

  8. ep said

    minu info valencia kohaliku paella-riisi kohta pärineb sealkandis kohatud hispaanlaselt, kellega suhtlemisel esines muidugi mõningaid keeleprobleeme. ta ise pakkus mulle täiesti arusaamatu sõna inglisekeelseks vasteks “cotton”, millest ma ise tuletasn kiudained, aga võib muidugi vabalt ka muud olla.

    aga kasahstan on mingites euroopa organisatsioonides küll sees. julgeoleku ja/või koostööorganisatsioonis oli vist. eurovisioonil ta vist ei osalenud.

  9. Ambrosius said

    Sinu antropoloogilise huvi objekt oli väga tabavalt kirjeldatud. Võib-olla ta kardab/häbeneb seda, mis on (näo)maski all ja ei lase sellel läbi kosta*.
    Aga kas Sul ei tekkinud mõtet, talle kirjutada, kommenteerida ja püüda teda rohkem avada? Ma mõtlen seda ilma igasuguse irooniata – mind küll huvitaks.

    —–
    *Isik – persoon – per-sonare – läbi kostma – näitleja hääl, mis kostab maskist läbi.

  10. nodsu said

    Oih, kas juba oli äratuntav?

    Ma ei tea, kas ma oskan õiget koodi tabada – võib-olla teen oma arust sõbraliku kommentaari, aga tema mõtleb, et ma norin. Keelepruuk on nii erinev.

  11. Ambrosius said

    Ei, ei, konkreetset inimest ma küll ära ei tundnud. Lihtsalt oskasin kohe mõelda mitmle inimesele või teatud inimtüübile, kes hästi kirjeldusega sobiksid.

    Koodi saab ju selgeks õppida juuresolevatest näidetest:)

  12. ep said

    vaat need privaatsed piirkonnad on vist inimeseti väga erinev. ses mõttes, et mõne jaoks võibki olla intiimsfääriks just tema mõtted ja seisukohad. olen ka ühe tuttava inimese puhul kohanud arutelusid teemal, et kas ongi nii tühi, nagu pealtnäha paistab, või lihtsalt väga kinnine. kena sotsiaalne inimene on muidu.

    aga see suur soov iga hinna eest mingitele väljastpoolt kehtestatud normidele vastata, on ka minu jaoks suht arusaamatu vajadus, aga paistab olema üsna levinud. see, mis paneb kandma õigeid riideid ja vastama kõigile tarbimisühiskonna seatud normidele (kui pikad või lühikesed peavad olema juuksed, millised on trendikad kaubamärgid jne). ja selles, et noor tütarlaps omal algatusel seksi peale ei mõtle, pole vist ka midagi väga ebatavalist. tugevad söögifetišid ja/või toitumishäired võivad samuti oma osa mängida.

    ei, huvitav on spekuleerida ja püüda mõttes sellist inimest kokku panna. (aga muidugi võid sa mulle igasuguseid linke saata)

  13. nodsu said

    Koodi saab ju selgeks õppida juuresolevatest näidetest:) – vat juuresolevate näidete põhjal on mulle mulje jäänud, et igasugused avavad küsimused langeks juba loomuldasa koodist välja. Koodi kuulusid rohkem märkused nagu “Mulle kaa!” ja “Jumalast laheee!”

  14. nodsu said

    aa, ep – no tehniliselt seksi peale võib-olla päris noored tütarlapsed ei mõtlegi (kuigi ega ta päris puberteetik nüüd ka ei olnud, mõnel on tema vanuseks abiellutud ja laps(ed)), aga no huvi tunnevad ju ikka ja armuvad. Mina olin selleks vanuseks juba nii kogenud armuja, et päris iga nädal enam ei armunudki.

  15. Laura said

    On geography: Estonia (ex-Yugoslavia) actually happened to me once. I ran into a former workmate one day. She asked how we were doing, I told her we were moving to Estonia. From her response (she started to talk about how horrible the war had been, etc.) it took me a little while to piece things together, but the definite clue came when she started mentioning the Balkans, ‘because Estonia _is_ in the Balkans, isn’t it?’. And she was French, btw.
    Geography sucks.

  16. Serial K said

    vat juuresolevate näidete põhjal on mulle mulje jäänud, et igasugused avavad küsimused langeks juba loomuldasa koodist välja.

    see käib nii:
    A: teadsa!!!!1
    B: ??? no?
    A: ma sõin täna pool kilo jäätist :flush:
    B: (imetlevalt-kadestavalt) aaaaaaaa, kuidas sa saiiid?

    avav küsimus täiega ju.

    ja mis poissi puudutab, siis see on tal raudselt juba viimased viis aastat olemas.

  17. Serial K said

    just vaatan kõrvalt mingit RPG-mängu, kus maailma päästmisega (nagu ikka eksole) tegeleva party naissoost rogue, endine nunnaordu ilmikliige hakkab unistaval pilgul rääkima linnakoju jäänud kingadest, kohe kui main character talle selleks võimaluse annab. xoxoxoxoxoxoxoxo

  18. nodsu said

    Ma igatahes kardan väga, et olen hävitanud tüki puutumatut loodust.

  19. vana naine said

    Muide, lugupeetud notsu, leidsin oma kirjutisi läbi kammides Teie märtsikuus antud vastused moraalitesti http://mahamure.blogspot.com/2009/12/isikliku-moraali-test.html teemale, mis ilmus minu võrgupäevikus kunagi 2009. aasta detsembris (see oli see test, kus Marian, väike john, Robin Hood ja Nottinghami šerif kõik kahtlastes omavahelistes suhetes olid).

    Ma lisasin nüüd – PISUT hilinenuna – sinna ka järeldused, mida võõramaa inimesed selle testi põhjal Teie veetleva isiku kohta teinud on.

  20. nodsu said

    Jee! ma lootsingi väikest viisi, et isegi vana postituse kommentaar jääb silma (mul endal tulevad need meilikasti kätte, sellest vbla liignegi optimism).

  21. Serial K said

    jee notsu, su vastus oli 100% sama mis mul. mis ei tähenda, et ma ei võiks teoreetiliselt samas olukorras käituda samamoodi nagu šerif või robin. või väike john. või marion. kõik on mõistetavad, aga john on siiski kõige õilsam. naisi kaldun ma ka idealiseerima.

  22. Serial K said

    selle moraaliperspektiivi kohaselt oli marioni ainuke ebamoraalne tegu tõtt tunnistada, mistõttu ta jääb teiseks.
    aga perspektiivi natuke muutes paistab jälle, et väike john eksis meestevahelise sõpruse reeglite vastu, nii et päris patuta pole temagi.

  23. Serial K said

    pmst, kui nii võtta, siis ajaliselt oleks kõige esimene võimalus õigesti käitud olnud šerifil, siis marionil, siis robinil. nii et äkki peaks niipidi pöörama? sellise puht reaalteadusliku mõõtmise põhjal oleks tulemus:
    You are a cautious type, neutral, and rather insecure. You would agree with the idea that everybody has his price – and in your own case it would not be high.
    Men: You are sexually inhibited with an underlying distrust of women.
    Women: At least one man has made you unhappy, and you are now on your guard.

  24. nodsu said

    Odot, mis pidi sul see edetabel siis võimaluste järgi tuleb? Ajaliselt, jah, oli võimalus õigesti käituda šerifil – aga ei käitunud; siis Marionil, kes enam-vähem käitus; siis Robinil, kes pani puhta pange; siis Väikesel Johnil, kes minu kriteeriumide järgi käitus samuti adekvaatselt.

  25. Serial K said

    formaaljuriidiliselt võttes langevad miinuspoolele eriti šerif ja ka altkäemaksuga nõustunud marion. kuna ülejäänud kaks olid näitejuhtumi alguseks juba kinnipeetavad, st suunatud õiguskuulekale teele, siis pole neile midagi ette heita sellest vaatevinklist. võib-olla ainult eristada neid sellest seisukohast, et kas on nõus kurjategijaga läbi käima, aga see oleks esialgset konteksti arvestades muidugi jabur. nii et selle variandi järgi oleks tabel john-robin/robin-john<-marion-šerif

  26. ep said

    ma panen sulle joutuubi lingid siia blogisse, siit on sul neid ilmselt lihtsam vaadata kui oma meilboksist.

    Ladysmith Black Mambazo ehk ülbed suulud

    ja üks veel snooblikum video, mis päises väidab end samuti Ladysmith Black Mambazoks, aga teadjamad kommentarides ütlevad, et on hoopis selle bändi solisti poegade bänd

    ja vastukaaluks kurjad ja metsikud nigeerlased

    ma vist kuulan nüüd terve tänase õhtu fela kutit. ta on ikka nii hea.

  27. Rents said

    Kusjuures ma ka mõtlesin, et huvitav, kuhu see blogi järsku kadus. Samas on su postitus nii õrn, linki pole jne (ja vaevalt, et ta sõbrannad sellist asja loevad), et raske uskuda, et see sellega seotud on.

  28. nodsu said

    Mille järgi sina selle tuvastasid?

  29. Rents said

    Ei ole ju viimasel ajal rohkem tibiblogisid kinni pandud. Pealegi jäid mulle just need samad asjad silma – eriti see, et pildistati küüsi, mis olid täiesti tavalised tibiküüned, ja riideid, mis olid täiesti tavalised tibiriided, ja näidati moes olevat sõrmetätoveeringut kommentaariga selle erilisusest ja ainulaadsusest. St midagi selles ringkonnas üsna tavalist näidati erilise ja keskmisest tunduvalt paremana. Aga ei riskinud ise kirjutama hakata, sest kartsin, et minu terava keele peale pannakse ehk kinni. Samas oli sinu kirjutis minu meelest nii pehme ja õrn, et siin ma tal küll solvumiseks põhjust ei näe.

  30. nodsu said

    Vau, sa monitoorid neid tibiblogisid päris põhjalikult siis ikka, kui kohe tead, milline on kinni pandud. Ma koperdasin selle otsa täiesti juhuslikult blogipuus ja muudest ei tea eriti midagi, olgu neid kinni pandud või lahti tehtud või mis iganes.

  31. nodsu said

    A ma ise küll solvuks, kui minust niimoodi kirjutataks. Ma mäletan, et kunagi ammu-ammu oli minu trupist ühes arvustuses kirjutatud, et sellel oli “rohkem graatsiat ja suursugust hoiakut kui varem, aga eks neil oli ka nüüd mees, keda imetleda” ja ma läksin vihast siniseks.

  32. Rents said

    No muidu ei jälgi, aga see oli blogipuus ja pakkus ka mulle nö antropoloogilist huvi. Mõtlesin, et kust mujalt sinagi selliseid blogisid leida võiksid, kui mitte blogipuust. 😀

  33. ep said

    vblla solvas teda lihtsaks, puhtaks ja süütuks nimetamine. ses mõttes, et ma üldse ei välista, et sedasorti inimesed peavad end ülimalt rafineerituks, lausa tsivilisatsiooni tipuks.

  34. […] eri liigist olemise tundeid; või tegelikult kahtlustan ennast selles isegi siis, kui ma vaimustun puhtast süütust metslasest (sedasorti vaimustuse kohta olen ma valmis möönma, et see võib olla kõrgim kui otsene […]

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: