Tõelised mehed, satikad, mahakäinud rütm

mai 7, 2011

Ei saa öelda, et vahepeal midagi toimunud ei oleks, aga just sellepärast olen olnud viimasel ajal nii surmväsinud, et ei jaksa peale kohustuslike ja vajalike asjade muid pingutusi ette võtta, nt postitusi sõnastada. Tähendan vähemalt kaks unenägu üles, mis on nii napakad, et kahju, kui meelest ära läheks.

1) Kreekas kui traditsioonilisel maal oli traditsiooniliste meeste kasvatamise internaatkool, kuhu traditsioonilised vanemad panid oma poisid juba enam-vähem titest peale. Minu unenäo sisu oli tegelikult põgenemine mingist koletislikust psühhiaatriahaiglast, kus mind ja üht õnnetut noormeest taheti vegetatiivsesse olekusse “ravida”, ja selle põgenemise käigus liikusin siis läbi ühe selle kooli saali, kus olid sellised natuke üle aasta vanad põngerjad, kes tegid lampjalgsuse vastaseid harjutusi. Järgmiseks sattusin saali, kus olid juba suured poisid. Igaühel oli seal üks naisterahvas, kes tema peale karjus ja tema pihta asju loopis, ja poiss ei tohtinud selle peale ärrituda. Kes endast välja läks, jäi kursust kordama.

2) Ma avastasin majapidamisest mingid satikad ja Kanni õpetas, et nende vastu on üks hea abinõu: tuleb paar tükki kinni püüda, panna nad liitri piima sisse ja ära keeta. Pärast keetmist õngitseda paar satikat piima seest välja ja süüa ära. Selle peale kaovad nad kogu majapidamisest. (Millele järgnes tüüpiline “alasti avalikus kohas” stseen, sest ma läksin kohe piima ostma, aga riided unustasin selga panna.)

***
Ja asi, mille peale ma niigi väga palju mõtlen, nii et vahet pole, sama hästi võin juba ka üles kirjutada:
kas ei ole kummaline, et 1496. (?) aastal (“Art et instruction de bien dancer“) on ühe basse danse’i sammuühiku (1 double / 1 reprise ehk démarche / 2 simple’it) pikkus ühemõtteliselt üks brevis, mis jaguneb kuueks löögiks, nagu kord ja kohus (ehk samamoodi nagu Brüsseli käsikirjas), aga kõigest nelikümmend aastat hiljem (1538) kirjeldab Arena tantse nii, et üks sammuühik võtab ühe longa – ja ei, küsimus ei ole selles, et ta käsitab noodipikkusi erinevalt ja et tema longa oleks sama hea kui Toulouze’i brevis, ta rõhutab ka väga selgelt, et üks selline longa jaguneb neljaks löögiks. Nii et hopp, lühikese ajaga on sammud muutunud poole aeglasemaks ning double ei jagune enam pikk-lühike-pikk, vaid ülipikk-pikk-pikk; muusikaliselt ei jagune sammutakt nüüd mitte neljaks ebavõrdseks (pikk-lühike-pikk-lühike), vaid neljaks võrdseks osaks. Kandiline ja raskepärane, ühesõnaga, gootika asemele jõuab põhjamaine renessanss. Sellisel kujul ei erine basse danse pavaanist (mida Arena juba mainib, kuigi ei kirjelda) enam peaaegu üldse, ühesugused raskepärased (Arena on ka esimene basse danse’i kirjeldaja, kes enam ei nõua, et sammu ajaks tuleb kõrgemale tõusta ja et sammud tuleks teha kergelt) jalutamistantsud. Selle põhjalt edasi minnes ei ole üldse üllatav, et mõnes hilisemas basse danse’i pillinoodis ei jagune need neli võrdset osagi enam kolmeks, vaid kaheks. Kas ma oletan liiga julgelt, kui arvan, et sellepärast ta käibelt kaduski – pavaan täitis selle ökoniši juba ise ära; kui basse danse oli pavaaniga liiga sarnaseks muutunud, langes struktuuriline vajadus selle järele ära? 1589. aastaks, kui Arbeau seda kirjeldab (sama rütmistruktuuriga kui Arena ja veel kandilisemal kujul), on tegemist juba täiesti surnud žanriga.

Sellise aeglustumise kohta on muidugi olemas ka palju hilisem näide, nimelt (vähemalt kui uskuda seda videot – valsijutt tuleb 5.55 peal) see, mis juhtus valsiga kahekümnenda sajandi alguseks – sündimise aegu oli kiire poptants, sada aastat hiljem üks aeglane dekadentlik raugemine.

3 kommentaari to “Tõelised mehed, satikad, mahakäinud rütm”

  1. nodsu said

    Panin Brüsseli MS lingi uuesti, Congress Library linkidega on sageli jama, loodetavasti see jääb nüüd püsima.

  2. ogalik said

    Kas pärast sõnu ‘Brüsseli käsikirjas’ lähevad sulud kinni?

  3. nodsu said

    jah, parandan ära.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: