Tühi töö

oktoober 17, 2011

Netipealse kasulike ja kasutute, praktiliste ja ebapraktiliste tööde üle vaidlemisega ujus alt viimaks pinnale üks alus. Miks ma mõtlen, nagu ma mõtlen (hah, “alus ujus pinnale”, selline metafoor viitab nähtavasti uskumatusele igasuguste aluste püsikindluse suhtes – alusedki ujuvad, põhja ei ole).

Mul ei ole nimelt erilist usku turvalisuse sisse või kui soovite sedapidi, siis mul on kõva usk, et igasugune turvalisus on illusioon.

Viimase paari aastaga olen näinud mitut inimest, kes olid endale turvalise rahuliku töökoha leidnud, ära koondatavat. Mõni töö oli sealjuures algusest peale olnud tüütu ja meenutanud kahtlaselt mulla ühest hunnikust teise tõstmist, parim külg see, et vähemalt kindel. Nii et vanarahvas võis ju arvata, et “enne töö ja pärast lõbu”, aga meil on pigem “enne töö ja pärast koondamine”.

Sellest vaatevinklist tunduvad sajad “karjäärierialadele” õppima kippujad märksa naiivsemad kui noored tulihingelised südame kutse järgijad. Viimased on vähemalt selleks valmis, et tööd on vähe või makstakse halvasti.

Aga noh, koolilõpetaja jõuab veel ümber mõelda, kui saab aru, et valesti valis (olgu siis, et karjäärieriala ei anna karjääri või see, mis kutsus, ei olnud süda, vaid hoopis maks või maitsemeel). Päris kole võib olla hoopis sellel, kes võtab tüütu töö ainult sellepärast, et turvaline oleks, teeb seda, hambad ristis, ja siis kinga saab. Töötu ikka, rikas – meie oludes vaevalt, aga lisaks ei ole vahepealsest töötamisest midagi meeldivat mäletada.

***

Mis lõbusse puutub, siis tuleb mul meelde perekondlik irvitamine, kui Ansip poetas repliigi, et ülikoolis ei tohiks keegi käia lõbu pärast. Et huvitav, kuidas lõbu pärast õppijad välja sortida – kõige kindlam meetod oleks nähtavasti viielised välja visata, sest tõenäoliselt pakub õppimine neile kõige suuremat lõbu, muidu nad sunnikud ju kogu aeg häid hindeid ei saaks.

Nii et ma ei oska elluastujale muud soovitada kui hankida endale rohkem intelligentseid ja mitmekesiseid lõbusid. Kui neid on küllalt palju, siis mõni toob vahel leiva lauale. Kui ajad lähevad selliseks kätte ära, et kellelgi ei õnnestu midagi teenida, siis vähemalt on vahepeal hea olnud.

6 kommentaari to “Tühi töö”

  1. lendav said

    Nii armas südantsoojendav lähenemine! 🙂

  2. notsu said

    Kusjuures seda saaks pidada ka pessimistlikuks, onju. Aga teisest otsast on elu ebakindluse meelespidamisel sama vabastav toime kui surelikkuse meelespidamisel.

  3. ja ma ei saa jätkuvalt seda sinu teooriat rakendada, sest et ma jätkuvalt ei tea, kuhu poole süda kutsub. niisiis karjäärieriala. senimaani peab veel vastu masterplan, rikas küll ei ole, aga kindlasti vaene ka mitte ja ilma praeguse tööta poleks nii palju reisida saanud.

  4. notsu said

    ma vahepeal mõtlesin, et see eriala ikka huvitas sind? noh, et seltskond ei meeldi, aga teema ise on lahe, umbes sama lahe kui loogika.

    A kui on selline aeg, et kuhugi ei kutsu, eks siis võib muidugi standby režiimil olla ja samahästi kas või ressurssi koguda, alati võib ju minema visata, kui enam koju ära ei mahu.

  5. No natuke ikka huvitas, aga mitte kirglikult. Ja kutsub justkui igale poole ja samas mitte kuhugi. As always 🙂

  6. […] et täiuslikult turvaliselt elada ei ole põhimõtteliselt võimalik – ma olen sellest ennegi lämisenud – aga vastukarva käib kogu bling, millesse see idee pakendatakse ja maha püütakse müüa. […]

Lisa kommentaar

