Uneteadus: hüpe füüsikast fenomenoloogiasse

veebruar 6, 2012

Tänases unes küsiti mult kella. See kell, mida ma vaatama pidin, oli hiigelsuur, kahe teljega, mille ümber osutid käisid: ühe ümber jooksid minuti- ja sekundiosuti, teise ümber tunni- ja minutiosuti. Kuna nad jooksid üksteisest natuke ka üle, oli seda õudselt raske vaadata ja ma olin väga frustreeritud, et ma ei saa kuidagi aru, mis kell on – kuni märkasin, et numbreid ei ole nagunii peal. Millalgi selle vaatamise juures käis justkui ajajõnks.

Ütlen kella juures passivale hooldusmehaanikule, et kuule, on see võimalik, et ajajõnks käis praegu.

Mis mõttes?

Noh, et nagu aeg jäi seisma, kuigi ruum käitus endiselt. Või nagu aeg oleks jõnksti edasi hüpanud, kuigi ruum käitus endiselt. Ma olin väga kindel selles, et ruum käitus igati normaalselt.

See ei ole võimalik, ütles mehaanik, aeg on funktsioon. Kui ruum käitub normaalselt, ei saa aeg jõnksatada.

Seepeale ma ütlesin, et igatahes ma tajusin seda jõnksu ja subjektiivselt võiks ma seda kirjeldada nii, et tunne oli selline, et aeg jäi seisma või hüppas järsult edasi, ilma et ruumiga oleks midagi imelikku toimunud. Et mind ei huvita, kuidas see täpselt füüsikaliselt toimus ja ma olen nõus, et aeg ei saa sellist jõnksu teha, kui ruum ei tee – mis mind huvitab, on see, et kui mitte midagi ei toimunud, siis mis on see eimiski, mis toimus, et ma seda tajuda sain.

Selle peale oli tal suu kinni.

2 kommentaari to “Uneteadus: hüpe füüsikast fenomenoloogiasse”

  1. kaamosrules said

    Sa ju annad andeks mu ülestunnistuse, et ma käin siin juba jumal teab mitmendat korda lugemas sõna “fenomenoloogia”? Veeretan seda sõna nagu murumuna keele ja igemete vahel.

    Ühe soojaga on see karje: “Appi, ma vajan haridust!”

  2. zeeta said

    fenomenaalne !! 🙂

Lisa kommentaar

