Vaat mis koidupuna ehk tõlkelooline kuriositeet

juuni 21, 2012

Mäletate seda kohta Tjorveni-raamatus, kus keegi (Malin? Melker? aidake!) meenutab loetud ridu: “Laenaksin koidupunalt ma tiivad, kaugele merre rajaksin kodu”?

Veidrate asjaolude kokkulangemisel (tänulik noogutus Peter Carey suunas, kellel vaevalt küll oli plaanis mulle just seda infokildu kätte toimetada, ta flirdib seal raamatus rohkem Tocqueville’iga (bääh, de Tocqueville’iga oleks pidanud kirjutama, ükskõik kui suur demokraat ma olen, ma ei kirjutaks ju krahv de la Fére’i asemele “Fère”); ja tänulik tõdemus, et enamasti täiesti kasutust harjumusest pisiküsimustes guugliga nõu pidada saab vahel vähemalt midagi lõbusat teada) avastasin täna, et sellel on Eesti keeles olemas üks teine kanooniline (või kanoonilisem) tõlge: “Kui ma võtaksin koidutiivad ja asuksin elama viimse mere otsa…” (mille järg on “…siis sealgi su käsi juhataks mind ja su parem käsi haaraks mind kinni”) – õigemini muidugi terve pinu kanoonilisi tõlkeid tibatillukeste erinevustega, Masingu-Pauli versioonis näituseks “Kui ma võtaksin koidutiivad ja asuksin elama viimse mere äärde…”. Allikaviide: Ps 139:9-10.

Selle teadmise pealt oli lõbus guugeldades leida, kuidas keegi kiitis just nende ridade põhjal Lindgreni geniaalsust.

Mismoodi seal Tjorveni-raamatus neid ridu õieti nimetatud oligi, mul ei ole praegu käepärast? Luuleread vanast raamatust või midagi sellist?

Tsensuur nähtavasti.

11 kommentaari to “Vaat mis koidupuna ehk tõlkelooline kuriositeet”

  1. salme said

    Minu mäletamist mööda oli tegu kohaga, kus Tjorven ja Pelle läksid hülgepoega tagasi varastama, kükitasid algselt hülgepoja leidnud mehe/ hilisema röövli akna all, mehe naine avas akna ja luges selle värsi.
    Mõtlesin ise mitte kaua aega tagasi sellele situatsioonile ja ridadele, mille õiget päritolu ma varem ei teadund.

  2. salme said

    naine luges read oma raamatust maha (selle nime mõistagi mainimata) vastu puhkevale koidule nö ja pani vist akna uuesti kinni, lapsi seejuures muidugi märkamata. Pelle loomulikult juurdles kuuldud sõnade üle järele- leides, et nemadki olid oma perega sama teinud – rajanud kodu kaugele merele.

  3. poliitiliselt korrektne printsess said

    OT, aga kuna jutt kirjanduse peale läks, siis raporteerin, et havi käsul, nodsu soovitusel võtsin “Kõmpa” ette. Mulle meeldib noor Alver vist ikka rohkem – ta läks hiljem kuidagi jõle metoodiliseks selle tihkelt lopsakat rahvapärasust täis tuubitud kõnepruugiga. (No nii mulle tundub. Ehk oli varem ka sama metoodiline, aga enne ei paistnud tekstist nii silma.)

  4. Laenaksin koidupunalt ma tiivad, kaugele merele rajaksin kodu..” luges proua vestermann, siis ohkas ta, enne kui edasi luges.
    lk.194, Vladimir Beekmani tõlge, Eesti Raamat 2000

    ja sitautsioon- seistakse pimedas maja juures, piilutakse aknats sisse ning nähakse naist lugemas. Ja siis toodi hüljes ära…:)

  5. notsu said

    Aitäh abilistele.

    Aga “Kõmpa” kohta – ma ei ole seda kõnepruuki kunagi lopsakaks rahvapärasuseks või selle püüdmiseks pidanud – pigem selleks, et “vana inimene, teen, mis tahan, teen ise endale sellise keele, nagu vaja, vat”.
    Ja eks selle karmi loo ümber ole ka mõnevõrra lopsakust vaja.

    Kas sa noore Alveri all mõtled noore Alveri proosat? Sellega oli mul jälle selline tunne, et noh, eks nad ühed tüüpilised noore inimese romaanid ole. Umbes nagu Tänapäeva romaanivõistluse oopused. Tähendab, paremini kirjutatud kui suurem osa romaanivõistlejaid oskab, aga mitte midagi väga põhimõtteliselt erinevat.

    või oot… “Tuulearmuke” meenutab kõige rohkem õigupoolest Hilja Valtose naistekaid, kuigi lõpp on väheke teine.

  6. poliitiliselt korrektne printsess said

    Ei noh, nüüd ma pean “Tuulearmukest” jm ka lugema minema ju kohe. Tegelikult mõtlesin noore Alveri all lihtsalt varasemaid perioode ja täiesti umbes, niisiis pigem luulet. Jah, võimalik – koguni tõenäoline -, et asi pole suuresti mitte vanuses, vaid pigem selles, et mulle tundub tema keel “Kõmpas” luulekeelena, mis on proosa jaoks liiga tihe.

  7. notsu said

    Mulle meeldib igatahes väga ka vana Alveri luule. Ta oleks justkui kogu aeg aina paremaks läinudki.

    “Kõmpa” keel on jah paras luulekeel, aga sa võid seda ju proosapoeemina võtta. Mulle selline asi üldse istub, näiteks “Plekktrummi” mõne koha otsas olen samuti vaimustusest oianud. Kusjuures samuti väga valusatest asjadest, eks ole.

  8. notsu said

    buääääh.
    Sain just teada, et Tjorveni-raamatu uuemates trükkides on minu avastus joonealusena juba kirjas ja ma olen inimkonnale andnud kõigest uudse sõiduriista, jalgratta.

  9. toomastaliesin said

    Mulle meeldib see, kuidas sa sulge kasutad, ma ise teen ka vahel nii, et pool teksti on sulgudes ja sulus oleval lausel on omaette kõrvalmärkused ja lause sulus.

  10. notsu said

    Tore kuulda.

    tglt tähendab see nähtavasti, et meil on mõtlemisel sarnane struktuur.

    Kunagi varem juhtusin seltskonnas kokku inimesega, kes rääkis, et esiteks on kursiivis teksti võimatu lugeda, sest see oleks justkui vähem tähtis; ja teiseks on sulgudes teksti võimatu lugeda, sest selle peaks justkui vahele jätma; ja kui kogemata on üks sulg olemas, aga teist sulgu pole, siis ei saagi alates sellest õnnetust lahtisest sulust enam midagi lugeda.

  11. toomastaliesin said

    http://xkcd.com/859/
    See, kui ainult üks sulg on, on tegelikult mõneti häiriv küll, rikub ju mõtte struktuuri ära – et oot, kus nüüd sulumõte lõpeb ja algne mõte tagasi tuleb. Peale selle, mul on kuri kahtlus, et see sulgude tasakaalust väljasolek võib näiteks programmeerijaid mingil tasemel häirida. Või lihtsalt neid, kes on elus mingi hulk aega programmeerima pidanud.

Lisa kommentaar

