Kiidan

september 11, 2012

Ma olen täis paksu tänumeelt, et kui ma eile haigeks jäin, ei parastanud A. kordagi, et “kes sul käskis eile ujumas käia”.

Teiseks olen täis paksu tänumeelt erakpoeedi vastu, kellega ma kunagi käisin ja kes kord, kui mul nina vesiseks läks, rebis oma siidsalli tükkideks ja andis mulle nuusata – teate, mitte millegi sisse pole mõnusam nuusata* kui korralikult sisse kantud siidsalli sisse. Oi, kuidas ma neid siidiräbalaid eile kiitsin.

Kolmandaks olen täis paksu tänumeelt, et mul jätkus oidu enne nädalavahetuse megajauri esmaspäevalõunase tähtajaga töö valmis teha ja ära saata. Issand kui kole, kui ma oleks pidanud seda pühapäeval tegema või veel hullem, esmaspäeva hommikul.

Siis olen ma veel täis paksu tatti või noh, alguses oli tegelikult vedel, aga mul on kahtlusi, et selle teema üldine huviväärsus ei ole nii suur, kui mulle praegu tundub, nii et sellel ma pikemalt ei peatu.

Kui ma haigeks jäin, ei saanud alguses arugi, miks ma köhin ja aevastan – kas sellepärast, et allergiarohi võtmata, sellepärast, et ma öösel õues magasin, sellepärast, et ma septembrikuus ujumas käisin (kuigi ega see vesi põhjarannikul vist ka suvel soojem ei ole) või on see kõik üldse passiivse suitsetamise jääknäht.

À propos – mul tekkis huvi, et mis selle suitsetamisega õieti on, sest kuigi sigaret võib väga elegantne välja näha (eriti kui on “evil cigarette holder“) ja piip väga hubane, siis lõhn on ju hirmus ebameeldiv ja ajab iiveldama. Ja vastsuitsetanud inimesega ei ole just maitsev suudelda. Et kas see on mingi pärilik retseptorite värk, et suitsetajate jaoks ei ole see lõhn vastik, umbes nagu on fenüültiokarbamiidi või koriandrilehtede maitsega? Või on neil sama vastik kui minul, aga mõnu nii suur, et selle nimel tasub vastikus ja iiveldus välja kannatada? Millegi imemise mõnust saan ma iseenesest aru küll, kõrrega on palju ägedam juua kui niisama. Aga noh, milleks siis joogikõrred välja on mõeldud.

Nüüd lähen ja olen haige edasi. Varahommikul oli 38,7, olen täis hasarti, äkki trumpan veel üle.

———————————————————————————————-
* “Mille sisse on kõige mõnusam nuusata” meenutab üht teist asja – A. tõi vetsupaberit, millele on kutsikatega muster sisse pressitud, ma mõtlesin seepeale, et palju vingem oleks hanepoegadega – väike kirjanduslik viide või nii – või odav asendus tänapäeva inimesele, kes ei saa või ei taha selleks tarbeks päris hanepoegi võtta.

———————————————————————————————-
PS: ühtlasi jõudsin oma esimesel haiguspäeval järeldusele, et tagumiku lekkimine on nina lekkimise kõrval köki-möki. (Rääkimata sellest, et perse olemasolu ei ole minu jaoks kunagi tõsiseltvõetav teoloogiline probleem olnud – kui kuskilt loen, siis noogutan kultuuriloolise kurioosumi üle, aga hingelist kaasaelamist ei tunne.)

9 kommentaari to “Kiidan”

  1. lendav said

    Kirsitubakas on täitsa mõnusa lõhnaga. Aga kõik muu… Ma ka ei ole suitsetamise mõttest veel aru saanud. Olen sel teemal mitmeid inimesi küsitlenud, aga päris aru ikka ei saa… Võibolla peaks ise proovima, et mõista, aga see tundub juba ette mõttetult vastik.

    Üks legend, millest ma peaaegu aru saan, pärineb Stefan Kleini raamatust “Õnne saladus”. Raamat kirjeldab neurokeemiat ja otsene seos oli tubaka tarbimise ja dopamiini taseme äkilise tõusu vahel, mis teatavasti on parasjagu inspireeriv seisund. Suits toob värsked mõtted pähe jne, nagu suitsetajad ise seda kirjeldavad.

  2. notsu said

    Põlemata tubakas on jah jumala hea lõhnaga, ei pea üldse mingi peen tubakas olema, ma nuusutasin lapsena huviga vanaisa suitsusahtlit, kus midagi peenemat kui Belomorkanal küll ei olnud.
    Aga põleva sigareti lõhn on umbes sama efektiga, mis auto heitgaasid. Sigarite ja piibuga on natuke parem lugu.

    ää… ja dopamiinitase – kas see ei sõltu mitte nikotiinist, tähendab, närimistubakas laksaks sama hästi (ja ei peaks põlema panema)?

    Mul on üks tuttav, kes, kui A. refereeringut uskuda, tarvitab suitsetamise asemel nikotiiniplaastreid, sest suitsetamine ei laksaks nii hästi.

  3. notsu said

    Autode heitgaasi jutu peale tuli mul muidugi meelde, et on ka inimesi, kellele meeldib bensiinilõhn.

  4. notsu said

    Sain just A. käest vastuse, mis kinnitab retseptori-hüpoteesi: “ei, ma ei tea, mul ei ole kunagi suitsuhaisuga sellist reaktsiooni olnud nagu sul”. Just kui mulle oli tulnud meelde teist hüpoteesi toetav asi: et on ju omajagu taju muutvaid aineid, mille manustamine või mille manustamise järel on kohe hirmus ebameeldiv, aga pärast saab jälle erilise kogemuse: ayahuasca, punane kärbseseen…

  5. lendav said

    Eks suitsetamist võib ka sundkäitumise alla liigitada. Et miks just suits ja mitte närimistubakas. Endal mul suitsetamise harjumust pole, aga nätsu võin lõpmatuseni närida, vahet pole, kas sellele enam üldse mingi maitse on. Lihtsalt harjumus, mis kohati võtab sunduse mõõtmed – nätsupakk saab otsa, juba pool päeva pole midagi nätsutanud, käsi läheb automaatselt taskusse ja mõte jookseb automaatselt ise poe poole uut nätsu ostma…

    Sigarett on suurepärane võimalus jätta regulaarselt kõik (eriti töö) sinnapaika ja tekitada omale puhkepaus, mõttepaus, põgenemishetk tüütust reaalsusest. Aga mul on suitsupaus! Püha ja puutumatu! Teine võimalus on teha regulaarselt püha ja puutumatu kohvipaus. Töötab samamoodi, ainult ei haise nii kehvasti.

  6. notsu said

    Pausivajadusest saan ma täiesti aru, aga ma miskipärast arvan, et pausitekitamise vahend ei saa inimesele päris ebameeldiv ikkagi olla, sest valida on ju päris paljude vahel, mõni on ikka meeldiv. Tähendab, ma mõtlen praegu umbes sellise loogikaga, et kui asi on pausi tekitamises, siis otsiks inimene selle jaoks kõige mõnusama maitse ja/või lõhnaga abivahendi või vähemalt midagi sellist, mis ei ole otseselt ebameeldiv. Aga kui asi on mingis spetsiifilises tajumuutuses, siis iga asi samamoodi ei tööta ja valikuvõimalused on väiksemad, nii et aistingulised ebameeldivused tuleb vaimsete mõnude nimel välja kannatada.

    ja siit ma siis järeldan, et kui keegi suitsetab suitsupausi mõttes, siis oletatavasti talle ei ole see lõhn ja maitse vastik. Aga kui keegi suitsetab sellepärast, mis mõju nikotiinil on närvisüsteemile on, siis oleks ma valmis uskuma, et selle mõju nimel võib ka vastikuse ära kannatada – ainult et sel juhul hakkab jälle huvitav, et miks mitte närida või plaasterdada.

  7. notsu said

    ma mõtlesin muide välja abivahendi, mis näeks välja sama elegantne kui sigaretipits ja mida saaks vaheldumisi näpu vahel ja suus hoida, aga ilma suitsuhaisuta: ilus elegantne seebimullitaja.

  8. lendav said

    Küllap on sul õigus. Suitsetamist võib tinglikult võrrelda küüslaugu söömisega – sööjal endal on tore, aga kõrvalseisjad ägavad küüslauguleha käes… Küllap suitsetaja ise enam ei taju haisu nii, nagu teised.

    Mõni jälle armastab eetrit, asi, mis on minu jaoks absoluutselt arusaamatu (jälle eelkõige sellesama haisu tõttu).

    Seebimullitaja, jah 🙂

  9. notsu said

    mind muide küüslaugulõhn naljalt ei häiri, isegi teiste juures mitte, kui see ei ei välju kellegi suust just kombinatsioonis ohtra alkoholi, pesemata hammaste ja tubakasuitsuga. eetrihais aga küll.

    Aga ma ei räägi tegelikult sellest, et keegi enam ei taju seda haisu – ma mõtlen sellele, et selleks, et üldse esimest korda saaks suitsu teha, peab olema selle vastu mõnevõrra immuunne. Sellest, et suitsetamise seltskondlik, rituaalne või esteetiline külg äratab huvi ja tahtmist, saan ma täiesti aru – mitu korda on endal niiviisi isu peale tulnud, eriti hästiventileeritud kohtades. Aga piisab, et seda lõhna ninna tuleks, kui kohe läheb isu ära.

    Võib-olla piibuga oleks see probleem väiksem, sest nagu ma ütlesin, see ei haise nii vastikult. Kui ma mustlastantsuga edasi tegelen, oleks väga stiilne õppida piipu suitsetama. Ainult et korra ma proovisin ja ikka kohutavalt ajab köhima. Ma olen muidugi poolte sissehingatavate asjade vastu allergiline ka, meditsiinilises, mitte emotsionaalses mõttes.

Lisa kommentaar

