Füüsika ilmumine tagumises toas

november 29, 2012

Nii kuu või kaks tagasi kukkus mul lõngakera koos sukanõeltega šerri sisse. Lööge või maha, aga ma ei mäleta, kuidas see üldse võimalik oli. Lõngakera ei mahu ju klaasi? Kas see šerri oli mul supitaldrikus või?

Õngitsesin välja, mõtlesin, mida teha, et kleepuma ei jääks, ja torkasin kiiresti teetassi pessu. Sest olgu see tee, mis ta on, aga vähemalt ei kleebi ega lehka. Ega see ennegi valge lõng ei olnud.

Luristasin lõngakera kuivemaks ja laotasin laua peale kuivama: kohevile harutatud lõngakera ja nõelad ilusasti reas.

Läks aega kaua või vähe, lõngakera on juba ammu kuiv, aga nõelad laiutavad laua peal edasi, tarvis pole läinud. Mis tähendab, et arvuti kõrvalt paberile sirgeldamise asemel mängin nüüd pool aega hajameelselt nõeltega.

Täna avastasin, et üks nõel tõstab teisi nõelu õhku, mul on lausa empiirilistele andmetele tuginev, aga siiski kahtlane tunne, et mida rohkem ma mängin, seda kõvemini ja kauemaks teised nõelad ta külge kinni jäävad. Esialgu tundus mu suureks pettumuseks, et see on ainult ühesuunaline liiklus, aga pika mängimise peale paistab, et teiste nõeltega saab ka seda nõela üles tõsta.

Viimati sain ma magnetitega mängida lapsena isa töö juures ja see jättis eluks ajaks sügava mulje, nii et võite kujutleda mu vaimustust selle üle, et mul on nüüd magnetnõelad ja ma võin nendega kogu aeg mängida. Isegi siis, kui muid täiskasvanurõõme (piiramatus koguses jäätist, kommi, praevorsti ja lugeda – ja mitte kunagi magama minna) ei saa endale parajasti lubada.

Nüüd oleks huvitav teada, kas need nõelad olid algusest peale niiviisi laetud või said nad laengu millalgi nende protseduuride käigus. Ja kui, siis millise? šerrivanni? Teeloputuse? Ohjeldamatu näperdamise? Või ammu enne, lihtlabase sokinõelumisega?

19 kommentaari to “Füüsika ilmumine tagumises toas”

  1. Ma magnetitest tean väga vähe. Aga mina mõtsin väiksena, et kui ma olen suur, siis ma ei pane enam kunagi võileivale leiba (ega saia ega sepikut) vaid söön paljast liha ja sinki. Õudne jamps jah, et leib hakkas maitsema ja vahel ei tahagi võileivale sinki peale panna nüüd =(

  2. lendav said

    Tõenäoline on, et mõni nõel on varem siiski kusagil mõne magnetiga kokku puutunud. Magneteid või päris paljudest vidinatest leida – näiteks kõlaritest.

    Igatahes oli mul lapsepõlves piisavalt magneteid, millega mängida. Isa oli tõeline meistrimees, kellel huvitavatest juppidest kunagi puudu ei tulnud. Üks kord, ma mäletan, püüdis ta magnetite jõul töötavat perpetum mobilet ehitada.

  3. notsu said

    aga ikkagi huvitav, miks ainult üks nõel. Nad olid kõik ühe lõngakera sees. isegi kui veel lõngakera sees ei olnud, tolknesid nad lahtiselt ühe ja sama plastkarbi sees ringi.

  4. Keemiliselt magnetit ei saa, küll aga saab nt kokkupuutel magnetiga või magneti läheduses või magnetväljas kopsides.
    Magnetväli on ka elektrijuhtme ümber.

  5. notsu said

    Kui ma nende asjade peale mõtlen, mis nõelte kuivatamise ajal laua peal olid, siis kõige lähemal oli vist telefon. Lauakas. Äkki oli see üks nõel siis telefonile kõige ligem. Kas selle juhtmetel võib piisavalt uljas magnetväli ümber olla?

  6. notsu said

    a ikka totaalselt äge on minna ühe nõelaga teise nõela vastu ja see teine, PALJU JÄMEDAM nõel elegantselt laua pealt lahti tõsta. Et ma sellest ka ära ei tüdine.

    kuulge, kas need magnetnõelad võivad mul nüüd arvuti siseelu ka segama hakata? arvut on selle laua all, mille peal need nõelad on.

  7. notsu said

    muide, ega ma seda šerrist saadud magnetismi väga tõsiselt ei uskunud ka.

    a kui ma veel natuke järele mõtlen, siis üks loogiline koht, kus lõngakera sai šerri sisse kukkuda, oli plekk-kandik. noh, et kõigepealt ajan klaasi sinna ümber ja siis pudistan lõngakera loiku. või vastupidi, hoian miskipärast lõngakera toidukandikul ja siis ajan sinna klaasi ümber.

    kas plekk-kandik ei võinud ise kerge laenguga olla?

  8. Morgie said

    Arvuti ümber on ka ilmselt töötamise ajal mingi elektromagnetiline väli. Ja monitori ümber.

  9. notsu said

    aga need nõelad olid kõik arvutile ühelähedal. Selle laua peal, mille all on arvuti.

  10. Morgie said

    Mitte, et ma teaksin, oletada on ka lõbus:
    1. nõelte rauasisaldus võib olla erinev
    2. kui nad asusid nn arvutiga paralleelselt, siis ikkagi polnud nad päris ühelähedal ja kes teab, võibolla magnetvälja jõujooned ongi väga konkreetsed, st 5 mm kaugust rohkem tähendab juba väga suurt erinevust magnetvälja tugevuses.

  11. notsu said

    Avastasin alles nüüd, et isegi see magnetnõel “kleebib” teisi nõelu külge ainult ühest otsast. Ainult teravast otsast.

  12. notsu said

    sisaldus: märkasin ka, et see nõel läigib vähem, on nagu natuke laiguline.

  13. Morgie said

    Äkki siit leiab mingi seletuse:
    http://www.miksike.ee/docs/referaadid2007/magnetid_evelinviks.htm
    (Kui seda nüüd uskuda võib)

  14. Morgie said

    Palume teostada täiendavaid laboratoorseid katseid, joonist või pilti selle kohta, kuidas täpselt need nõelad arvuti suhtes asusid ja umbkaudselt ka ilmakaarte suhtes ja kui sagedasti arvuti nõelte lepboperioodi jooksul sisse lülitatud oli!

  15. Morgie said

    Jah ja mis aastast ja riigist nõelad pärit olid; või siis nõelte täpset elementaarset koostist, et sama katset saaks ka mujal korrata.

  16. Teresa said

    Ma kasutan seda võtet nööpnõelte maast üle võmiseks (või mõne muu väga peenikese nõela puhul), Iga peenike nööpnõel tõstab teise üles. Väga ettevaatlikult tuleb võtta, muidu pudeneb lahti.

  17. notsu said

    Kas nii saaks ka, et lõpuks oleks mitmenööpnõelane kett, nii et ise hoiad ainult ühest kinni ja saad kõik nõelad korraga kätte?

  18. Lendav said

    Saaks ikka, kui nõel (nõelad) külalt tugevalt magnetiseeritud on. Piisab sellest, kui mitu nõela on nõrgad magnetid, nad kipuvad üksteist võimendama.

  19. notsu said

    mnjah, mul on järjekindlalt ainult üks nõel. Ma proovisin teisi sellega nühkides magnetiseerida, ei aidanud.

Lisa kommentaar

