Osalusvaatlused: soolisus

detsember 29, 2012

Käisin külalisesinemas (jajah, esinesin naisena) ühe feminiinse tantsutrupi jõulupeol, kus pidulised (mitte mingid meelelahutajad, nagu ma ise olin) olid otsustanud, et tulevad meheriietes.

Oioi, kui mehed päriselt muudkui ringi käiksid nagu nood meesteks riietunud naised (enamjaolt), siis oleks elu nagu glämmrokk või barokk! Mis ei pruugiks iseenesest paha olla.

Mitte et päris usutavaid mehemoodi kostüüme ei oleks olnud. Üks paremaid oli korvpallivorm: see on nii lotendav, et ole seal sees, mis kujuga sa oled, ikka näeb ühtmoodi välja, keegi ei saa aru, kus su jalad algavad või lõppevad ja mitu kumerust kus täpselt on. Kostüümi sees oli huvitaval kombel just üks trupi esitantsijaid – tantsib tõesti väga-väga hästi – ja nagu piisavalt heade oskuste ja võimetega inimesed ikka, ei võtnud ta ennast ja oma tantsimist enam kohustusliku surmtõsidusega. Tähendab – tantsunumber oli mõeldudki naljaks: mismoodi näeb välja lehvikutega naistetants, kui seda tantsida mehemundris, hahaa, soorollide miksimine, klassikalised koomikavõtted. Aga tema oli seal üks väheseid, kes oma korvpalliülikonnaga suht-koht mehe moodi välja nägi ja võib-olla mitte ainult tänu lotendavusele, mulle tundus, et veel olulisem oli see, et ta ei tegelenud püüdlikult ilusolemisega.

Ja ühtlasi tantsis erakordselt täpselt ja hästi, mis kokkuvõttes tähendab, et ta oli kõigist naljategijatest kõige naljakam. Eks ilusolemisega saavad paljud hakkama, aga heaks klounaadiks on vaja juba tõeliselt kõrget taset.

Muidu torkas silma, et flamenco ei ole tegelikult väga sooline tants. Okei, koomikat sai meheriietega välja võluda, sest lehvikud käivad naistetantsude juurde ja lisaks olid seal mõned spetsiifilised seelikuliigutused, mis andsid pükstega hea totaka efekti, aga kui need paar asja kõrvale jätta, oli kõik küllalt isane niikuinii (nii et tüdrukutelgi pole vajagi oma mehelikku külge üle mängida).

Teine asi, mis silma jäi, oli see, kuidas laias laastus tantsivad ümarad naisterahvad paremini kui kõhnad – kuigi on erandeid, nagu juba kiidetud korvpallurimundris neiu, kes oli kõhn. Eriti trupijuht ise, kes on selline tore keskeas toekas daam, liigub vajaduse korral kõige plastilisemalt, teeb kõige täpsemad pöörded ja fraseerib briljantselt: näiteks suudab plastilisuse õigel hetkel teravuseks lülitada. Tema oli muide samuti üks neid, kes meheülikonna sundimatult välja kandis: jällegi, kuna ta on nii hea tantsija ja sellisena enesekindel, ei ole tal enam pea kohal näha murelikku mõttemulli “kas ma paistan ikka ilus?”, ta ei tunne vajadust teha püüdlikult “naiselikke” liigutusi (mis tähendab muidugi, et kuna see segaja on maas, saab ta oma liigutuse lihvimisel keskenduda fraseerimisele ja täpsusele), nii et kui teda vaatad, näed eelkõige muljetavaldavat tantsijat ja enesekindlat alfast karjajuhti; see, kas mees või naine, jääb juba kõrvaliseks. Ma oleks muidu mõelnud, või noh, sageli mõtlengi, et sellised murelikud mõttemullid ja püüdliku soolisuse aitab välja lülitada ka keskikka jõudmine või vähemalt ülearu noorest east väljajõudmine (vt selle vana postituse lõpusotsast – hah, märkasin nüüd, et sealgi oli juttu tüsedate inimeste erilisest graatsiast), aga suht noor “korvpallistaar” viitab sellele, et piisab ka võimekusest.

Muide, see, et piisavalt vana või piisavalt võimekas inimene suudab fookust soolisusest mööda suunata, ei tähenda veel sootust. Ma pean silmas, et ega selle grupi “parimad mehed” oma rolli sellepärast välja ei kandnud, et nad oleks ebanaiselikud, vastupidi, tundub, et neil on enda sees küllalt igasuguseid omadusi, et vajadusel sobiv komplekt täie võimsusega tööle panna, sealhulgas ka korralik komplekt naiselikkust. Ja kuna naiselikkusekomplekt on olemas ja kõva kvaliteediga, ei ole vaja ennast ülipüüdlikult naiselikuks ponnistada.

————————————————————————————————————————————–

PS: need kaks ei olnud päris ainsad, kes võiks ka praeguses tänava- või meediapildis meessoolisena läbi minna. Meenub üks vana paks rokipeer, paar asjalikku merekaru (Tartu kontekstis sobiks oma imago poolest lodjaperre) ja üks pesueht Justin Bieber, võta või jäta.

PPS: vaatasin oma statistikat ja keegi kaval lugeja on leidnud üles paar vana postitust, millest üks jauras samuti soorollidest ja teisel tuli see teema üles kommentaarides, lingin siis ka ise viisakalt ära.

6 kommentaari to “Osalusvaatlused: soolisus”

  1. Taliesin said

    Ma saan aru, mispärast sa glämm-rokki või barokki näideteks tood, aga ma olen mõlema kohta kuulnud arvamusi, kuidas glämmrokkaritest või barokkaritest mehed on just kuidagi eriti maskuliinsed. (baroki puhul ma mäletan võrdlusi uhkete lõvilakkade (uhkeldamine on selles kontekstis isane tunnus) ja kontrasti rokokooga) Mul on endal olnud ka kogemus, kus läksin ühele üritusele kostüümis, mis oli poolenisti mees, poolenisti naine ja üks mu tuttav ütles mulle, et ma näen välja väga maskuliinne, palju isasem kui muidu. Müstiline asi see soolisus.

  2. nodsu said

    ega ma ei väidagi, et see glämrokiline tänavapilt oleks ebamaskuliinne. Lihtsalt praegu on meie tänavapilt selline, et niimoodi riides meesterahvas meeste üldisesse massi just ei sulanduks.

    Ja need sedaviisi riietatud naisterahvad ei olnud siiski üldse mehe moodi, kuigi põhjus võib olla ka muus kui riietes, näiteks selles, et nad tegelikult ei tahtnudki mehe moodi olla, vaid sellise harjumatu riietusega oma naiselikkust uue nurga alt välja mängida.

    *

    Meenus üks koomiksivormis naljaga pooleks juhis, kuidas tänapäeval usutavalt meheks maskeeruda, kui naisterahval kange tahtmine tuleb oma meheliku poolega kontakti saada. ma linkisin kõige esimest lehekülge ja sealt võib ise edasi klikkida, aga kui kõike ei viisi lugeda, siis kirjeldavad seda tüdruku moodi poisiks riietumise ja poisi moodi riietumise vahet kõige paremini teine ja kolmas lehekülg.

  3. nodsu said

    a see juhis käib muidugi kitsalt meie praeguse ühiskonna kohta, barokkmees ei näinud oma välimuse disainimisega kindlasti vähem vaeva kui barokknaine. Kasvõi parukakandmise mood tuli meestel ammu enne kui naistel.

  4. nodsu said

    hah, lugesin koomiksit edasi, mõeldes ühtaegu möödunud aegadele ja ei jõudnud kaugemale kui neljas lehekülg – see käte kasutamise erinevus – ja kohe tuli mõte, et kui ma võtaks selle käte või üldse keha kasutamise erinevuse kirjelduse ja paigutakse 17. või 18. sajandisse, siis ei oleks tegemist meeste ja naiste, vaid talupoegade ja aristokraatide erinevuse kirjeldusega.

    nii et normaalne naiselik kehakäitumine oleks praegu nagu 18. sajandi kõrgklassil ja normaalne mehelik – nagu talupojal. Huvitav, nagu oleks meeste kehapruukimise verminud protestantismi eetika, aga naiste oma mitte.

  5. Manjana said

    Ma käisin kunagi noorena sevillanast tantsima õppimas. Kui meil juba kõik liigutused selgeks said, võeti 1 x ja tehti video, et ennast kõrvalt saaks vaadata. Seelikud-värgid, kõik nagu peab. Noh, kõik tantsisid enam-vähem normaalselt, aga see kuidas mina tantsisin, oli millegipärast jube naljakas ja kuna mina täiega itsitasin, siis naersid teised ka kaasa. Ma enam üldse ei mäleta, miks ma naljakas olin. Vaevalt ma hullult ilus üritasin olla ja keegi polnud seal mingi tantsija. Igatahes sain ma pärast seda aru, et hispaania tantsud pole minu jaoks – liiga tõsiselt dramaatilised ja selline “kandiline koht” on keeruline, plastiline on mulle lihtsam. Koomika on hoopis lihtsam 😀 Äkki ma nüüd vanemana enam poleks nii naljakas, ei kujuta ette, aga hispaania tantsude ees on aukartus alles.

  6. nodsu said

    oleks huvitav näha 🙂

    vbla oli asi üldse selles, et noorel inimesel on iseenda suhtes teravdatud tähelepanu; sel juhul olekski nii, et nüüd enam ei oleks nii naljakas vaadata.

    a plastilisus tuleb ka mul kergemini kui teravus või kandilisus – tähendab, siis kui ma video pealt vaatan, saan sellest aru. Kui ei näe, tajun ennast kandilise ja nurgelisena.

Lisa kommentaar

