Kunst, tants ja ühiskond

aprill 15, 2013

Üle tüki aja jalul, nägin proovisaalis (me teeme trenni ruumis, kus tehakse õpilatööde näitusi) jälle seda suurepärast taiest, mis viimati tantsijate tähelepanu pälvis: polnud kahtlust, et pilt on hea, aga mis seal peal on, tahtis arutamist, kuni vist A. süžee defineeris: “Rakettjalgadega koer, kes oksendab vikerkaart”.

Jaa, kuidas te kohe aru ei saanud, norisin mina, nii klassikaline teema. Mis need seal kunstiajaloo kuulsamad süžeed olidki: “Veenuse sünd”, “Püha õhtusöömaaeg” ja “Rakettjalgadega koer, kes oksendab vikerkaart”.

Vaatasin nüüd uuesti, tõesti oli hea pilt. Oleks eelmine kord kõvemini vaadanud, poleks äkki haigeks jäänudki. Nii tekib rahvausund.

*

Sirvisin juutuubi, et ähk leian “Mr Beveridge’s Maggotile” parema heliriba kui see, mis mul on; see tants on miskipärast Jane Austeni ekraniseeringutes kangesti ekspluateeritud (vt “Uhkuses ja eelarvamuses” ja “Emmas” – võite öelda, et kaks ekraniseeringut, kah mul ekspluateerimine, aga no seda kontratantsumaterjali on ikka sadade kaupa, nii et igale kostüümifilmile jätkuks hea tahtmise korral kümme eri tantsu, mis teiste filmidega ei kattuks). Vaatasin siis huvi pärast, kuidas nad seda filmides tantsivad – “Uhkuse ja eelarvamuse” oma meenutas originaali mõnevõrra rohkem, “Emma” oma ainult alguses ja läks siis millekski poloneesitaoliseks kätte ära; eriti “Emmas” torkas kõige rohkem aga silma koreograafilise vaikuse puudumine või kuidas seda nüüd paremini nimetadagi – ma pean silmas seda, et kõik tantsisid, kogu aeg ja tundus, et ka enam-vähem samu figuure. Eriti see, et kõik ja kogu aeg, on sellele tantsutüübile tegelikult õige võõras: see selleks, et “Mr Beveridge’s Maggoti” originaalversioonis tuleb isegi neist, kes konkreetse vooru ajal tantsus sees on, pooltel tantsijatel keset vooru paar takti kuni terve fraas pausi, ega ma ei ootagi, et algne koreograafia üks ühele filmilinale võetaks; aga longways-tantsus juhtub vähemalt igal teisel tantsuvoorul, et üks-kaks paari ajutiselt puhkavad, see on tehniline paratamatus, kui just kogu konfiguratsiooni ümber saali rõngasse ei keera (ja siis on jälle igavam tantsida, sest peab kogu aeg samasse rolli jääma – mis on muidugi probleem pigem päris tantsupeol kui filmi visuaalis, aga igatahes ei olnud nad seda ka filmis rõngasse keeranud).

Mõtlesin siis, et huvitav, kas filmitegijad kardavad liikumatust kaadrisse jätta? Või hindasid nad tänapäeva tantsuloogika seisukohalt, et “kui kogu aeg liigutada ei saa, siis hakkab ju igav; kui me tegelastel kogu aeg tantsida ei lase, siis arvavad vaatajad, et nad igavlevad”? Siis oleks tegemist lihtsalt eri ajastute erineva psüühikaga: tollal oli see, et saab ka teisi jälgida, üks seltskonnatantsu põhivõlusid ja vahepaus andis selleks ainult paremad võimalused. Vaatasin, et “Uhkuses ja eelarvamuses” oli selliseid puhkeehetki nutikalt loo edasiviimise huvides ära kasutatud, tähendab, päris nii ikka ei ole, et seisvat inimest tantsustseenis üldse kaadrisse lasta ei tohiks.

Seda ajastulise psüühikaerinevuse hüpoteesi saaks veel muidugi uljalt edasi venitada, kuidas tänapäeval tahavad kõik kogu aeg rääkida, mitte keegi kuulata; ja meenutada Anu Saluääre kurtmist, kuidas “Inimesed vorbivad ju lõputult tekste. Ja kõik pakuvad: võta-võta-võta minu luulekogu! Võta-võta-võta minu novellikogu! Võta-võta-võta minu uus romaan! Trüki! Avalda! Ehk keegi loeb!”, aga paraku “Silmi ei jätku. Lugejaid ei jätku. Pigem on praegu nii, et igaüks kirjutab, aga keegi ei jaksa enam kõiki neid asju lugeda.” Aga jäägu see praegu minust sinnapaika.

*

Olin juba postitust üles laskmas, kui turgatas: äkki see koer hoopis sööb vikerkaart, mh, ah?

Advertisements

2 kommentaari to “Kunst, tants ja ühiskond”

  1. Tiina un said

    Ilus kujund – koer sb vikerkaart.

  2. […] vikerkaar on seal mingi teema (on juba juhust varemgi kirjutada olnud) ja mitte ainult ühel lapsel: vikerkaart oksendav/sööv koer oli raudselt kellegi teise […]

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: