Mitte ainult nõme macho, ikka tibi ka

september 8, 2013

Jätan reisikirja veel õhku rippuma, et avada oma seesmist tibi.

Esiteks: pärast seda, kui me siin viimati vaidlesime, mis vahe on mõnitamisel ja kritiseerimisel-arendamisel (ja kas üldse), ketrasin ma seda peas edasi ja mõtlesin, et leiaks nüüd hea näite, leiaks nüüd hea näite, kuidas kritiseerida ilma mõnitamata ja kui hästi läheb, isegi ilma solvamata. Ja kujuta pilti, esimene näide, mis ette jäi, oli Gok Wan: too suudab inimesele tolle riiete kohta suu sisse öelda “honey, it’s HIDEOUS,” nii et too ainult naeratab õnnelikult vastu. Sest alltoon on see, et “sa saad paremini ka ja ise oled palju ägedam.”

Vat siis, ma vaatan regulaarselt tibisaadet – aga mõni ime, kui see vastab täpselt minu hea saate kriteeriumidele.

Teiseks tahtsin siin millaski töö pealt ümberlülitumiseks midagi ajuvaba vaadata. Valisin õudselt hea asja selles mõttes, et midagi napakamat on raske leida. Soovitada ei julge – minu arust on hea loll film, aga olge hoiatatud, et see on stereotüüpidel põhinev chick flick, mis pole päris igaühe rida. Kuigi teisest küljest olid need stereotüübid seal nii süüdimatult üle võlli, et juba äge (palju hullem ju, kui neid esitataks millenagi, mis on “päriselt”) – mõnes kõige rohkem üle võlli kohas meenutas juba “Black Booksi” või “IT Crowdi”. Näe, vaata, stiilinäide (kui Playboy-jänku üritab intellektuaalina esineda) – A. muidugi sureks selle stseeni peale mitu korda piinlikkusse, nii et talle ma seda ei näita, aga mina olen karastatud või lihtsalt jämedakoelisem ja lausa naersin.

Aga kõigi stereotüüpide juures kippusin ma end üha rohkem samastama just selle Playboy-tibiga. Kui välja arvata sellised pisiasjad, et ma pole blond, pole Playboy-tibi, mul pole kunstrindu, et ma olin umbes kahekümnendate keskpaigani kohmakas hoopis meinstriim-meestega, käisin ülipikkade seelikutega ja nohikuna esinemine tuli mul loomulikult nagu hingamine, sest ma olingi/olengi nohik, siis no täpselt nagu mina ju! Kogu see piiritu naiivsus! Kogu see usaldavus! Kogu see võimetus aru saada, millal mind solvatakse! Täiesti mina või noh, vähemalt noor mina!

Kuigi jah, mina ei olnud nii piiritult hea nagu see tibi. See tema piiritu headus oli üks asi, mis vaatamise mulle toredaks tegi. Noh, et ühest küljest viimase peal ogar, aga teisest küljest nii nunnu.

Vat nii.

Aa, vahepeal meeldis mulle veel üks film, kah omamoodi chick flick, mis oli IMDB-s jälle selle ohvriks langenud, et teda reklaamiti romantilise komöödiana: tähendab, sai romkomi-fännidelt halbu hindeid ja sihtgrupp ei taibanud sellise turunduse peale otsida. Päriselt olid tegelased seal hurmavalt realistlikult omadega persses ja peamiselt keskenduti nende hurmavalt haigete naisterahvaste omavahelistele suhetele (Bechdeli kriteerium kuhjaga täidetud). Ainus lõiv žanrile oli ehk lõpp – kuigi vähemalt ei saanud kõik tanu alla, hoidku selle eest.

Kui eelmine reklaamiohver (vt postituse lõpuotsast) meenutas mulle Lynchi, siis “Bachelorette” oli rohkem nagu mõne naistekeskse karakterifilmi (näiteks “Boys on the Side” või “Mystic Pizza“) ja isiksusehäirefilmi (nt “My Life as an Idiot”) ja ropusuise komöödia (à la Waiting” – meenutas seda nii tempo kui ka keelepruugi poolest) ristand. Või siis selline film, mis tuleks, kui “After Hours” püüaks romkomiks hakata.

*

Seesmine macho-jõmm käis kah vahepeal külas, just enne Poola-sõitu, kui hospitaliteediklubile kirjutamise ja hosteli bronnimise vahelt tuli ka üks festival ära teha ja lisaks kaks korda rohkem tööd vihtuda kui muidu, sest enne ärasõitu pidi ju kõik ära saatma – siis oli närv korra nii püsti, et mööda kitsast kõnniteed proovi kiirustades jooksutasin peas stsenaariumi, kuidas keegi tuleb tüli norima, sest ma näen imelik välja.

See stsenaarium jookseb vahel ka muidu, ainult et tavaliselt on ta selline kõhe ja teeb olemise ebamugavaks. Seekord käis faabula aga nii: keegi tropp ütleb: “õu, imelik oled ä”. Mispeale mina pööran vuhh ringi, haaran tal rinnust kinni ja ütlen mesimagusalt: “Kas sa tahad kakelda? TORE, MINA TAHAN KA.” Seda filmi peas jooksutades tuli lausa õnnis naeratus näole.

No ja siis – siis lendas juba metatasand peale ja ma mõtlesin, et näe, jälle olen jõmmide mõistmisele lähemal. Ja läksin viisakalt proovi.

7 kommentaari to “Mitte ainult nõme macho, ikka tibi ka”

  1. Taliesin said

    Rubriigist “sisemine jõmm”. Käisin see kevad ühel üritusel nimega Semiosalong. Jalad olid mul ka pikast tööpäevast ühel ja samal kohal istumisest kangeks jäänud, võimalik, et see aitas mu närviminemisele kaasa, aga igatahes, siis, kui loeng läbi sai, avastasin ma endast sisemise ossi, kes tahtis “õu, ää, türa, räägi inimese moodi, ah!” ütelda ja inimestele lõuksi sõita. Valgustav kogemus oli ja see, et selle tingis niivõrd intellektuaalne kogemus nagu semiootikast kõnelev salong, tekitab kahtluse, et äkki ma olengi oss, (noh, et mingi mõttetu intellektuaalne targutamine ajab katuse sõitma on ju väga stiilipuhas näide) aga lihtsalt olen kogemata vales keskkonnas kasvanud.

  2. k said

    kas sa päris “bridesmaids”i oled näind? mulle väga meeldis. kristen wiig oli “saturday night live’is” ka nii lahe. http://www.youtube.com/watch?v=1YQzaS_PUco

  3. nodsu said

    Ei ole näinud, teadsin sellest ainult nii palju, et IMDB-s kõik, kes “Bachelorette’i” vihkasid, võrdlesid seda “Bridesmaidsiga”. Mõni üksik oli, kes ütles, et kuulge, need on ju täiesti eri žanri filmid, misasja te võrdlete.
    Kirsten Wiigi olen näinud.

  4. tavainimene said

    Ma ilmselt naerataksin ka, kui Gok Wan minu riiete kohta “hideous” ütleks, sest ma teaks ju niigi, et tema standardite järgi nad just täpselt seda ongi. Eriti kuna ma pole vaevunud pingutama, et olla GW standardite järgi äge. Ja eriti kuna on lootust, et nüüd siis tuunitakse mind ägedaks. Lõppude lõpuks olen ma ju ise selleks soovi avaldanud. Aga kui ma oleks ekstra vaeva näinud ja südamega asja juures olnud, et väga püss välja näha, ja ise tulemusega üpris rahul oleks, ja siis mõni moeguru spontaanselt minu juurde astuks ja nendiks, et “hideous”, ja minema kõnniks, siis ma vist nii laialt ei naerataks.

    Kriitika tegemise esimene kontrollküsimus ongi vist tegelikult: kas minu kriitikat on palutud? Kui kriitikat on palutud, siis kas soovitakse tõesti ausat tagasisidet kõigi puuduste väljaotsimise ja ülesloetlemisega või tegelikult ikka ego paid, julgustust ja tunnustust? Kas kellegi elu, tervis, mõistus, vabadus või varandus satub ohtu, kui ma oma ausa arvamuse enda teada jätan, naeratan ja ütlen “See on nii … omapärane”? (Heheh, siit saaks sihukese kastikeste ja noolekestega algoritmi üles ehitada.)

  5. nodsu said

    hmm, kui ma oleks ekstra vaeva näinud ja tulemusega ilgelt rahul – ikka tõsiselt rahul kohe – , siis ma vist ei laseks ennast häirida.

    Mul on endal vahel üks riietumiskiiks, mida rõivastumisgurud enamasti heaks ei kiida – nad õpetavad puha, kuidas laiu puusi õlgadega optiliselt tasakaalustada või vastupidi. Aga ma vahel tahan just oma karkassi iseärasused üle võimendada, laiad puusad veel laiemaks ja õlad veel kitsamaks ajada – olen emane või ei ole?

    Ja kui sellises olekus tuleks mõni stiiliguru ütlema, et “need püksid teevad su reitest veel laiemaks, kui sa oled”, siis ma vist naerataks vastu ja ütleks, “eks ole, ma nii pingutasin, näe, keegi paneb ikka tähele ka.”

    Samamoodi siis, kui ma oleks parajasti võtnud kurja krunniga tädi rolli sisseelamise tõsiselt ette. “Need riided teevad su vanaks.” – “Jah, on ju? Näe, mul on paar halli juust ka, ja vaata, siin on kortsud.”

  6. nodsu said

    a muidu – mind alati hämmastab, kui keegi kurdab, et “halvasti üldse ei tohi öelda, kohe solvutakse, peab muudkui kiitma, isegi kui on mingi käkk”. Taevake, justkui see töötaks kahendsüsteemis, et saab ainult kiita või laita.

  7. […] filmi pealt ära, et praktiliselt sama film ju, mis see playboy-jänku film (mis mulle kunagi samastumislõbu pakkus). Siiras tütarlaps, kes on elanud turvalises maailmas, kus kõik läheb hästi (ja on õnnelikud […]

Lisa kommentaar

