Töörõõmud: järg

oktoober 15, 2013

Kliendi antud mälust tuleb ikka lõbusaid asju, eriti kui lõbuskohad hakkavad omavahel koostööd tegema. Näiteks “kehalise ühenduse korral maaga on elektrilöögi oht suur” poleks üksi pooltki nii naljakas kui koos hoiatusega: “Ärge kuritarvitage juhet.”

Või on siis asi minu rikutud mõtlemises.

Aga on ka selliseid, mis ei lähe rikutud mõtlemise auku. Näiteks “käesolevat nuga ei ole lubatud kasutada külmutatud toiduainete või kontide lõikamiseks.” See on hoopis hea näide sellest, mida tavainimesed – needsamad, kes lähevad leili, kui keegi ütleb “õigesti” asemel “õieti” – peavad ametlikuks keelepruugiks ja vähe sellest, võrdsustavad kogu kirjakeelega. Tean omast käest, kunagi tuli mul õige palju sõdida, enne kui õnnestus toru teises otsas olijat veenda, et kui ma kirjutaks samas lauses “seda nuga”, ei ole tekst veel koledasti kõnekeelseks läinud.

———————————————————————————————————————-
PS: see ei ole küll päris samast ooperist – mitte tõlke, vaid skännimishuumor (ning jah, ma arvan, et “skännimise” võiks ära legaliseerida) – aga “impious modems” on ikka nii nauditav sõnaühend. Väikese r ja n kokkusulamisel tekib teinekordki toredaid sõnu.

8 kommentaari to “Töörõõmud: järg”

  1. nodsu said

    Tekkis seos Michel Tournier’ Robinsoniga, kes oli samuti maaga kehalises ühenduses (millest tekkis, kui ma õigesti mäletan, palju inimkujuliste juurtega taimi) – ta nimetas seda oma telluurseks perioodiks.

    See on näide sellest, kuidas kunagi ilma igasuguse eesmärgita manustatud kirjandus võib kunagi kasulikuks osutuda: muudab pealtnäha nüri töö lõbustuste allikaks.

  2. Üleni kurb tuju on tegelt, nii et kulus ära see juhtme kuritarvitamine ja kehaline ühendus.
    Adrekadown on nõme.

  3. nodsu said

    Siis leidsid need asjad vähemalt otstarbe. Ma ei teagi, mida lohutavat öelda… head kuritarvitamist?

  4. naljakas:)

    aga tõsiselt rääkides. Ma elan igapäevaselt sellises kantseliidimaailmas ja Sa lihtsalt ei usu, KUI raske on normaalselt rääkida. Anglitsismidest olen enam-vähem lahti saanud neid teadlikult vältides.
    Aga “käesolev kommentaar” ongi täna paraku reaalsus.

  5. nodsu said

    Kindlasti on raske. Mul endal on oma erialast žargooni raske välja lülitada – pluss sellised parasiidistuvad sõnad nagu “oluliselt”.

    Aga ma usun, et vast ei hakka sa “käesolevat” kellegi teise kirjutatud teksti vägisi sisse parandama, sest “muidu ei ole ametlik”. Või kui keeletoimetaja juhib tähelepanu, et näe, mis siin on, parandame ära, siis ei hakka tema kallal õiendama, et ise veel keeletoimetaja, aga ei oska ametlikult rääkida.

    Toimetajarollis pole ma ise nii tihti olnud, aga seda on küll tulnud üle elada, et minu tõlgitud teksti tahetakse sellist jura sisse toimetada – õnneks ei ole need tahtjad keeletoimetajad, vaid sisutoimetajad, kellele lööb vahel võim pähe ja nad hakkavad uskuma, et nende keel on parem kui mingi näruse keeleinimese keel.

    Üleüldse olen ma keelevigade peale vähem kuri kui selle peale, kui vigade tegija üritab oma spetsiifilisi vigu normina kehtestada. Kantseliidivead saavad minu käest rohkem vastu päid-jalgu just sellepärast, et kantseliidipruukijate hulgas on palju inimesi, kellel on võimu, mis paneb arvama, et nende keel ongi kõige õigem kirjakeel. Mis veel hullem, kuna neil on võimu, jääb seda uskuma ka muude gruppide rahvast. Ja nii näeme inimesi, kes kirjutavad kirjaoskamatute mõnitamiseks artikli ja kasutavad ise seal sees… no ütleme “koheselt”.

  6. nodsu said

    Oih, nüüd tuli mul meelde veel lõbusam lugu – üks büroo saatis mulle kunagi faili tundmatus keeles – pidid mingit veebilehte kodustama ja leidsid sealt teksti, millest ei saanud aru, ega teadnud õieti, kas seda peaks üldse tõlkima. Saatsid mulle, et ega äkki ei ole see mõni neist keeltest, mida ma oskan, või äkki ma vähemalt tunnen ära, mis keel.

    Esimesed sõnad olid “Lorem ipsum…”

  7. […] tegemist on sama kliendiga, kellelt tuli kunagi tõlkemälu selliste pärlitega nagu “ärge kuritarvitage juhet” ja “olles […]

Lisa kommentaar

