Eriti lühike ülevaade neist festivalidest, kus me sel suvel või kunagi ammu-ammu käinud oleme, ja ühest, kus tegelikult ei ole, kui see ülepea mingi õige festival on

august 4, 2014

Mõni aasta tagasi esinesime Karksi ordulinnuse päevadel; käisin ringi ja puksusin endamisi naerda, kui väga see meenutab tüüpilist “Midsomeri mõrvade” lavapilti. Puhkpilliorkester, päikseline suvepäev, rahvas ümberkaudsetest küladest kokku tulnud, laat ja nii edasi. Ma võitsin tookord veel laadaloteriilt helesinise roosade roosidega taskupeegli.

Sel suvel Pärnu hansapäevadel tuli täpselt sama tunne; käisin sellest tundest võlutuna ringi ja äkki tuli mulle vastu naine, kes nägi välja just nagu Joyce Barnaby.

Seto Kuningriigi päev ei meenutanud huvitaval kombel üldse “Midsomeri mõrvu”. Kui ma olin seda mõtet tükk aega seedinud, sellest üle saanud ja isegi ära esinenud, siis sõjaväeparaadi vaadates taipasin, mida see üritus meenutab: meie oapresidendi vastuvõttu*. Sama kombinatsioon ehedast pidulikkusest, austusavaldustest, naljast ja õhinal vaevanägemisest. Haruldasi hõrgutisi olid kõik kohad täis, ma pean tunnistama, et haruldasemaid kui oapresidendil; on, millest malli võtta.

Ööl enne Shakespeare’i kontserti nägin aga tavaliste tüütute närveerimisunenägude asemel (kontserdini on veerand tundi aega, aga mul on alles ainult korsett seljas ja võrud üldse ära kadunud; kontserdini on pool tundi aega ja vähe sellest, et ma pole muusikutele noote kätte jaganud, ma pole neile öelnud, mis lood üldse tulevad ja õigust öelda isegi mitte otsustanud, mis lugusid me teeme; jne) sellist und, et me olime võtnud plaani Tšiili kontsertreis teha ja mõtlesime projekti kirjutada. Ühtlasi oskasin ma autot juhtida, aga autoga sõita meeldis mulle sama vähe kui muidu ja omast arust ma ka juhtisin kehvasti. Järelikult oli vaja kampa võtta autoekspert – siit alates hakkas unenägu meenutama tüüpilist vargusefilmi, kus iga funktsiooni jaoks tuleb eraldi tegelane värvata – üks, kes autoga põgeneda oskab, üks häkker, üks jõumees jne. Kohe ilmus autoeksperdiks üks karm halli poisipeaga naine, kes, vaevalt mu auto häält kuulnud, ütles karmilt: “Üks auto ei tohi niisugust häält teha.” Ja asus seda koost lahti võtma.

Meie olime aga haiglas, kust veeti parajasti üht surnut välja: nagu tavaliselt, kõigepealt surnu, seejärel tema vahakuju. Kolmandaks tuli üks noormees, kelle ülesanne oli olnud sedasama laipa mängida, nagu see haiglates ikka käib. Pärast seda anti talle salatit ja porgandit süüa, nagu neile laibamängijatele ikka antakse. EV müksis mind küünarnukiga ja konspireeris, et vat seda poissi on meil vaja, kui ta nii hästi laipa oskab mängida, saab ta ükskõik, mille mängimisega hakkama; ma mingu nüüd ja komistagu talle otsa, et me justkui juhuslikult tutvuksime. Poiss teatas selle peale, et tema mingi komistamise peale täna küll tulla ei viitsi; ta tuleb homme, sest “ega te homseks kedagi paremat nagunii ei leia.” Mina aga plaanisin ikkagi talle otsa komistada ja harjutasin ilmsüütut naeratust, endal suu seda haiglaporgandit ja -salatit täis. Väike prillidega tüdruk vaatas mind pingilt ja teatas nii vastikult, nagu seda ainult lapsed oskavad: “Su naeratus on võlts ja tatine.” “Ise oled tatine,” vastasin vaimukalt. Selle koha peal ärkasin kahjuks üles, ma oleks küll tahtnud teada, mis edasi saab.

Esinemispäeval Rakveres läks nii, et ma olin rahul. Mis on selles mõttes haruldane, et sageli on minu rahulolu esinemisega pöördvõrdeline selle energiaga, mis ma kontserdi sisse panen; aga seekord läks palju pühendumist ja sellest hoolimata olin rahul. Siiamaani olen, esikajärgset deprekat ei olegi tulnud, ptüi-ptüi-ptüi.

———————————————————————————————————————-
* Rahvatraditsioon, rahvaluulearhiivi jõudnud teated on pärit Tartu linnast. Kolmekuningapäeval pannakse koogi sisse uba. Kellele oaga tükk satub, on president ja peab korraldama presidendi vastuvõtu. Presidendi vastuvõtuks valmistavad külalised ette piduliku kontserdi, järgneb kätlemistseremoonia. Enne valmistatakse mitu tundi suupisteid, mille juures on põhiline, et kõik tuleb tiku otsa ajada, muidu ei ole pidulik ja peen.

Lisa kommentaar

