Lihtne lõhn

november 25, 2014

Jõgeva ilusas bussijaamas on ka ilus puhas tasuta peldik, õigemini kolm: meeste, naiste ja inva. Teine tore asi on see, et buss peatub seal mitu head minutit, jõuab ilusti ära käia. Ainult et naiste oma oli kinni, nii et ma katsusin invavetsu ust, sest ega see buss nüüd nii mitu minutit ka ei seisa, et sabatada jõuaks. See oli ka kinni. Asotsiaali moega mees pingi pealt juhendas: “Mine meeste omasse.” Mina kõhklesin, ta täpsustas naistepeldiku kohta: “Seal on keegi sees,” juhuks, kui ma äkki ise aru ei saanud. Hüva, läksin asootsiumi heakskiidul meestevetsu.

Seal on teistmoodi lõhn kui naiste omas ja ma ei mõtle, et räpasem, ma ju ütlesin, et ilus puhas tasuta peldik. Vähem magus; kuivem ja karedam lõhn.

Tagasiteel käisin naiste omas, ei midagi huvitavat, jäi lausa mahti oma mõtteid mõelda, et no nagu väike laps, ma ei või, ei saa nüüd kahepooletunnist bussisõitugi ära kannatatud. Asi on vist selles, et ma joon kole palju, hommikusöögi kõrvale läheb pool liitrit kohvi ja pool liitrit mingit vedelamat jooki rahulikult ära ja õhtul, kui ma teen poolteist liitrit taimeteed, võib juhtuda, et kui A. küllalt vara teed võtta ei märka, saab see märkamatult enne otsa, kui tema jaole saab.

Muidu oli mul tagasiteel bussis juba minestamiseni halb hakanud, ühes väikeses peatuses ärkasin tukastusest selle peale, et keegi oli oma suitsetanud kopsud bussi tühjaks hinganud, küllap bussijuht, buss oli muidu peaaegu tühi. Bussis on niigi bensiinivingupahvakute mälestus pinkidesse imbunud ja kui sinna väikegi pahv veel mingit suitsu peale tuleb, võtab see käed-jalad värisema ja veri voolab peast kuhugi varbaotstesse.

Jõgeval käis bussijuht uuesti suitsu tegemas, nii et ma ei saanud oma edukast ekspeditsioonist täit rõõmu tunda, jäin muretsema, et nüüd tuleb ta varsti sisse tagasi ja kas mul on ikka mõtet loota, et ta enne oma kopsud õue tühjaks puhub.

Minu ette oli istunud keegi vanaonu ja ma märkasin, et ta lõhnas hästi õrnalt pissi järele, mitte ebameeldivalt ega räpaselt, ta oli kena puhas vanamees, lihtsalt seesama kerge huvitav hõng, mis seal meestevetsus. Ma olin juba bussi tagasi tulles mõelnud, et buss ei lehka enam nii vastikult vingu järele nagu enne, ju töötas see siis peitelõhnana. Bussijuht tuli suitsult sisse tagasi, aga minu pilt ei tükkinud sugugi tasku, vähemalt mitte sügavamale tasku, kui ta juba oli. Õnnistasin meestepissi ja lugesin koduni raamatut.

Ma olen bussi- ja autoiivelduse vastu varemgi igasugu lõhnu abiks otsinud – hea, kui on toitu kaasas, mida nuusutada, vahel pritsin reisikoti sisse lavendliõli, et ennast sellega kaitsta; ükskord viimases hädas imesin tuubist hambapastat, et mootoriving ninast välja lüüa. Ja kui ei ole toitu, lavendliõli ega isegi hambapastat mitte, siis tuleb lõhnu ette kujutada. Tolle sõidu piinarikkal esimesel poolel püüdsin tomatite lõhna ette kujutada, aga see oli keeruline, mul ei tulnud õieti meelde, kuidas tomatid lõhnavad. Äkki peaksin teinekord meestepissi lõhna ette kujutama, mõtlesin, hea lihtne selge lõhn ette kujutada.

12 kommentaari to “Lihtne lõhn”

  1. nodsu said

    Meenus, et peitelõhnad on mind selle liini peal varemgi aidanud.

  2. Morgie said

    Tomatite lõhn, mmmm… Kuidas saab seda ära unustada?

    Kerge pissilõhn on ka keedetaval tatral, võibolla aitaks keedutatra kotikese kaasavedamine.

  3. lendav said

    Mul tekkisid seda lugu lugedes hoopis omad assotsiatsioonid. Olen sügisest peale koristaja ja kasin ka üht poiste- ja üht tüdrukute kempsu. Mul oli algul sügav hämming ja küsimus, miks poisid ei suuda poti sisse sihtida (alati on ümber kõvasti pritsmeid ja suisa loike) ja teiseks – miks nad vett potti peale ei lase? Esimesele küsimusele sain isegi enam-vähem ammendava vastuse – mulle räägiti pisut füsioloogiast ja poiste kärsitust loomusest, mis sunnib kempsu alles viimasel sekundil ja kellel siis enam aega sihtida on? Teiselel küsimusele on vastuseks tõenäoliselt ükskõiksus.

    Mind bussis lisalõhnad või peitelõhnad reeglina ei aita. Ikka hakkab halb. Ainult puhas selge värske õhk… Vahel harva on pisut abi olnud piparmündinätsust. Aga see lõhnade ette kujutamine on mingi kõrgem pilotaaž, selleni ma enamasti ei küüni. Kuigi jah… näiteks üks sügavast lapsepõlvest pärit lõhnamälestus tuleb küll ka kutsumise peale. Vanaisa mesilaste asjade ruum, kus oli vaha-, mee-, taruvaigu- ja suitsulõhn. Kõrvaltruumist tuli veel lisaks puutöölõhnu. Igavene õnnelik lapsepõlv 🙂

  4. nodsu said

    Bussijaama meestekas oli küll täitsa normaalses puhtuses. Ju suured mehed on vähem kärsitud.

    Värske puu lõhn on väga hea iiveldusepeletaja. Ükskord oli mulle bussisõidul toeks seller, mis kotis kaasas oli. Ja ükskord päästis mind keegi teine reisija, kes hakkas leiba sööma. Leivalõhn oli tõhus vastumürk. Üldse toidulõhnad aitavad, välja arvatud praadimislõhnad.

    Tomatilõhnaga – muidu ma tean väga hästi, milline see on, aga tossulõhna taustal ei suutnud kujustada. Ju on seal liiga palju komponente, piss on lihtsam ja sirgjoonelisem.

  5. lendav said

    Sain siit praegu väga hea mõtte – võtta killuke puud bussireisile kaasa! Et kui kujutlusvõime millegipärast hästi ei tööta. Mul on parajaid kadakatükke küll. Nendel on täitsa korralik lõhn küljes ja kui peaks ajapikku hajuma, piisab puidu kergest lihvimisest või isegi lihtsast puhastamisest. Amulett iivelduse vastu! Aitab garanteeritult. Äriidee missugune!

  6. k said

    see tekst tasuks sul oma kogusse jätta. 30 siukest miniatuuri oleks raamat yo.

  7. nodsu said

    odot, kas sa oled virtuaalsesse kogusse midagi muud kah juba kõrvale pannud?

  8. Hedvig said

    Ma võin sulle saata homöpaatilist ravimit, mis tegelikult ka iivelduse vastu aitab. Seda vist Eestist ei saa, Cocculine on nimi.

  9. Teresa said

    Kui ma oma esimest last ootasin, siis ei talunud ma värske saia lõhna. Süüa võisin, aga kohvikust hommikuti möödaminek oli jube. Samuti oli talumatu korraliku hea kohvi lõhn. Tahtsin sulle juba soovitada vana vietnami salvi, milles on mentooli, nelgi, kaneeli ja loendamatute iedamaiste vürtside lõhnu, aga Lendava soovitus kadakatüki kaasavõtmiseks oli suurepärane. Igasuguse okaspuu lõhn on väga hea.

  10. nodsu said

    tglt aitavad sissevõtmise asjadest päris hästi ingveritabletid, aga need mõjuvad tasakaaluelundi häiretest tuleva iivelduse peale. Ebameeldivate lõhnade vastu aitavad ainult teised lõhnad.

    Tol bussisõidupäeval oli juba enne sõitu tossulimiit täis saamas: oli selline pilves ilm, mil heitgaasid ei taha kuidagi tänava kõrguselt ära minna. Tänasin Rakvere inimsõbralikku linnaplaneeringut, mis on vähemalt jätnud kesklinna päris kena laiusega jalakäijate ala, kus saab iga ilmaga mingil määral tossuvaba õhku hingata: kui tuult ei ole, tuleb hoida jalakäijate ala keskele. Kui on tuul, tuleb hoida jalakäijate alast allatuult ja loota, et tuul siiski nii kõva ei ole, et kaugema tänava tossu sinnagi serva kätte tooks.

  11. Hedvig said

    Ma kasutan piparmündiõli lõhnasõjas, see on nii kange, et lämmatab kõik muu üsna edukalt ära.

  12. nodsu said

    see on lausa nii kange, et vahel võib ise südame pahaks ajada. lavendel on väheke ohutum. teepuuõli ka. porgandiseemneõli on üldse lemmik – natuke nagu toidu lõhnaga, natuke nagu tärpentinine, mõlemad seostuvad meeldivate mälestustega -, aga seda on üha vähematest kohtadest saada.

Lisa kommentaar

