Võõras noormees ja viltutõlgendus ehk antropoloogilisi tähelepanekuid ehk kuidas ma kohvikus käin

aprill 1, 2016

Mina ei pannud kohvikusse minnes tähelegi, et seal on pikad lauad kaetud, ja lugesin rahulikult menüüd läbi, kui äkki märkan, et üks noormees uurib müüja käest, kas üldse tohib maha istuda, kas üldse saab sinna sööma tulla. Siis ärkan mina ka, vaatan: tõepoolest, kaetud lauad. Aga mina ei pidanud enam midagi küsima, müüja juba seletas, et näe seal on üks laud ja seal on teine laud ja teises ruumis on ka veel laud, kokku kolm lauda vaba.

Noormees vaatas mulle otsa, naeratas ja märkis: “Siis vist mahume ära.”
Mina ütlesin vastu: “Tõepoolest, kahekesi saame kolme lauaga vast hakkama,” ja naeratasin ka. Ja lugesin menüüd edasi, kuni tema ära tellis.

Hakkasin ise tellima, müüja küsib, kas mina tahan kah vett, mina kergitan kulmu, tema seletab: “Teie sõber võttis vett.”
Mina kergitan kulmu veel kõrgemale ja küsin võõramaise intonatsiooniga: “Sõbe-e-r?” Kunagi Ungaris elades harjusin ära, et selline asi nagu küsiv intonatsioon on olemas, nüüd on vahel hea end selle kasutamisega lõbustada.

Müüja: “Või noh, ma ei tea, ei ole siis sõber.”

Saan oma asjad tellitud ja küsin, kas ma seda lipukest ei pea võtma, mille järgi ettekandja mind pärast üles leiaks. Alati on antud lipuke, äkki ma ei saagi süüa, kui mul lipukest ei ole? ma tahan oma lipukest!

Müüja, veel suuremas segaduses: “Aga härrasmees juba võttis.”

Minu nägu, sõnatus küsimuses: “Möh?”

Müüja mõtleb. “Ot kas te ei ole koos?”

*

Millest kõigest võib kohalike kommete kohta järeldada, et kui meil siin inimesed avalikus kohas omavahel räägivad, siis peavad nad olema vähemalt sõbrad, kui mitte perekond.

7 kommentaari to “Võõras noormees ja viltutõlgendus ehk antropoloogilisi tähelepanekuid ehk kuidas ma kohvikus käin”

  1. Teresa said

    Lihtsalt tore lugu. See tuletab mulle meelde teist eestlaste kaunist kommet, nimelt tutvumist. Kui seltskonda ilmub keegi kellegi tuttav, keda mõni teine ei tunne, siis küsitakse uustulnuka eemalolekul tema tuttava käest, mis on tema nimi jne. Tõnn Sarv nimetas seda tutvumine eesti moodi.

    • kaur said

      Reede. Koosolek. Õigemini esinemine, slaidid ja värk. Võtab agaralt sõna ka üks kuulaja, keda ma ei tunne. Küsin siis Skype kaudu esinejalt, kes too kuulaja-härra selline on. Natukese aja pärast peab esineja oma slaidid korraks kinni panema… ja näitab oma ekraani… kus särab Skype… kõige üleval minu küsimus.

      Õnneks oli mu küsimuse toon selline viisakas-neutraalne. No umbes “kes on see onu mu paremal käel”. Aga ikkagi 😦

      Õppetund minule, ja näitlik illustratsiooni (vist) kõigi eestlaste kohta.

  2. akadeemik said

    Ma ei tea, kas see sinu jaoks oli naljalugu, aga ma igatahes naersin seda lugedes. Mu abikaasa jaoks on siiani (kuigi nüüd natuke vähemal määral) eestlaste kinnisus võõristust tekitav, sest ta kardab, et me varjame midagi. Salapärased nagu siilid 😉

  3. Anomaalika said

    Pidi see just 1aprillil juhtuma? 🙂

  4. nodsu said

    Mulle tegi see lugu juba juhtumise ajal nalja, naerge-naerge rahuga.

    Ise panin alles postitades tähele, et oih, 1.aprillil.

  5. muhukadri said

    Aga vbl on see lihtsalt mingi teenindajate mõtteviis, vbl isegi empiirilisel kogemusel põhinev – et ega inimesed ei söö ja ei räägi ju omavahel, kui mingit muud põhjust kõrval pole?
    Ma juhtusin kord Riia mäest yles ryhkides kokku oma (vastassoost) tudengiga, põgusast vestlusest selgus, et mõlemil oli kere hele, pöörasime nurgapealsesse söögikohta sisse. Teenindaja tuli tellimust võtma, vaatas meid pikalt ja kysis siis siira ja selge häälega: “Aga, ma mõtlen, mis teid kahte nagu seob?” Ma itsitasin tobedalt, õige vastus oleks muidugi olnud, et Juhan Smuul.

  6. nodsu said

    hih. et kui räägivad omavahel, siis järelikult ka söövad koos; ja kui söövad koos, siis järelikult nende vahel juba midagi on.

Lisa kommentaar

