Kodus, tööl või kuidas keegi: II osa ehk kuidas kaugjuhtimise teel pillitunde antakse

aprill 14, 2020

Sarja eelmine osa on siin.

Et ma end teiste kirjutajate kukil parasiteerides paremini tunneks ja saaks näo teha, et ka mina siin midagi teen, pakun taustamuusikaks “Chançoneta tedesca”, sest esiteks mulle lihtsalt meeldib selle bändi versioon (nime neil vist ei olegi, selline projektibänd; ansambli juht on Henri Agnel, kes omal ajal mängis Les Ménestriers’s) – mõnusasti vihjavad sellele, et Euroopa keskaja muusika oli Araabia mõjudega – ja mis eriti tähtis, seal koosseisus on poogenpill (kvintoon või mis selle viiekeelelise viiuli nimi nüüd ongi), mis seob loo ka postitusega. Sest tänase loo minategelane mängibki poogenpille.

Leena (viiuliõpetaja) elu läks tihedaks ja huvitavaks, tal oli palju rääkida. 13. märtsil kirjutas ta, et tal tuleb hakata viiulitunde videosilla vahendusel tegema hakata. Oli veel palju uut ja segast:

Kuidas väikestele kaugjuhtimisel pille häälestada ja uusi noote jagada? Kooli sulgemise otsus tuli ajal, mil ma majas ei viibinud, ja suurem osa õppematerjale jäi sinna luku taha. Esmaspäeval lubati korraks maja avada, et õpetajad vajalikud asjad kätte saaksid. Tervet kapitäit noote koju vedada ei saa.

Arvestused, kontserdid ja eksamid tahetakse läbi viia plaanipäraselt ja konverentskõne põhimõttel. Noodid tuleb skaneerida ja lastevanemate meilile saata, aga kui neil puudub printimise võimalus, siis tavapostiga. Noh, see kõik on tülikas, aga vähemalt huvitav. Kole palju aega võtab. Teater läks pausile ja vaba aega justkui rohkem, aga ikka on kogu aeg kiire. Oleks minu teha, siis kuulutaksin praegu välja suvise koolivaheaja ja jätkaksin siis kui olukord normaliseerub.

*

(Vahele veel kuulamiseks: üks teine istampitta – “Tre Fontane” – bändilt nimega Cinco Siglos.)

*

27. aprillil oli Leenal juba kogemusi jagada:

Tundide läbiviimine videosilla abil on vaevarohke ja väheefektiivne, aga samas väga huvitav tegevus. Kõik sõltub digivahendite kvaliteedist, nii minu kui õpilaste poole pealt. Paistab, et mina olen siin teistest paremini varustatud – korralik internetiühendus, mitu seadet ja isegi skänner-printer olemas ja mis nii viga elada. Mõnel õpetajal on kasutada ainult telefon koos mobiilse andmesidega. Haridustehnoloogid saadavad meile järjest uusi rakendusi, üks täiuslikum kui teine, aga kasutada neid ei saa.

Õpilaste kodused võimalused on seinast seina. Ühele lapsele tegid vanemad kodus kohe päris stuudio. Teisel, kes maal elab, pole korralikku internetiühendust ja ema teeb tundide ajal mobiiliga wifit. Kolmandal pole üldse nutitelefoni ja ühte lauaarvutit kasutab terve pere – neli kooliskäivat last ja kaks kodustöötavat vanemat. Neljas elab sama hea kui kõrvalmajas, aga ühendus on nagu kuu pealt.

Kui lapsed mulle ette mängivad, siis katkestada neid ei saa, nad lihtsalt ei kuule. Pilt ja heli on tihti lahus, vahel hakib, aga üldiselt saab aru küll, kuuidas mängitakse.Ühe õpilase mängust on kuulda ainult kriginat, aga noodikõrgused on eristatavad ja mingi kasutegur sellel tunnil on. Ainult et endal on paras piin kuulata 45 minutit järjest kriginat.

Pillide häälestamisega kaugjuhtimisel oleme siiani kuidagi hakkama saanud, aga ühe käigu pidin ikka ette võtma õpilase ukse taha, kuhu pill mulle häälestamiseks välja toodi. Sealsamas kasutasin võimalust talle uued noodid edasi anda.

Noodimaterjal – väga hea teema. Koolijuhid soovitavad saata skaneeritult. Printimise võimalust neil kodudes üldiselt pole (peale selle lapse, kellele ehitati stuudio) ja telefonist seda nooditeksti vaadata ei tule kõne alla, aga eks juhtkond teab paremini. Üleeile leidsin uue võimaluse: vana hea postituvi Peeter Post. Terviseameti sõnul kõige turvalisem viis midagi saata – paberil ei pidavat koroona kaua elama. Tõsi, ümbrikuid ja postmarke mul kodus polnud ja nende hankimiseks pidin külastama postkontorit, aga see ei ole vist keelatud. Ühele lapsele tõin pabernoodi ise kohale ja andsin üle aia vanema kätte.

Lisandunud on palju bürokraatiat. Kool ühines e-keskkonnaga ja seal tuleb iga tunni järel täita suurel hulgal erinevaid väljasid. Lugesin kokku, kui palju see aega võtab – 15-20 minutit ühe tunni kohta. Eile oli päris naljakas juhtum: kandsin õpilasele digipäevikusse koduülesande koos ligilähedase ajaga harjutamiseks. Süsteem ütles, et lapsel on juba selleks päevaks ülesanne – muusikalooõpetaja sisestas juba mitu päeva enne mind ja temal on eesõigus. Võtsin harjutamise aega lühemaks, lõpuks lausa 5 minuti peale, aga süsteem ei jäänud ikka rahule. Paistab, et harjutada ei tohi.

Samas on palju positiivset ka – tunni alguseks ilmuvad ekraanile vanemad või teised pereliikmed, kõik õpilaste lemmikloomad on ära nähtud ja minu kassid vastu näidatud, tellimuse peale esitatakse mulle pillimängu vahele hundirattaid, kukerpalle ja muud huvitavat, milleks pisikeses klassiruumis võimalust pole.

*

(Vahepala: prantslaste esituses inglaste ettekujutus Itaalia moosist. Prantsuse ansambel on Les Witches ja ma armastan seda bändi väga, sest neil on hea komme tantsumuusikat päris tihti lausa tantsitavas tempos ja olekus mängida – üllatavalt haruldane omadus.)

*

7. aprillil lisas Leena (ühtlasti kiites meie truppi selle eest, et me oleme alati virisema hakanud, kui loo ees midagi ette ei mängita, kust tempo teada saaks):

Minul on kriisiolukorras õnnestunud ära õppida heliklippide loomine ja jagamine. Kaugtundides tunneme suurt puudust klaverisaatest. Õpilased võivad teha tohutult rütmivigu ja olla hädas tempo hoidmisega, vahel ei saada muusikast aru, aga kui klaver appi tuleb, saab kõik korda. Zoom võiks koosmänguks justkui sobida, aga see ei ühildu kõikide seadmetega ja õpilaste kodune varustus on nii ja naa.

Hiljuti saime teate, et lõpetajate eksamikavad tuleb esitada videotena ja mängitagu eellindistatud klaverisaatega. Aega anti alla kahe nädala. Tore-tore, kuskohast need lindistused nii ruttu saada, kontsertmeistrid istuvad kodus ja külastada neid ei tohi, pealegi ei taibanud keegi saatenoote koolimajast kaasa võtta. Minul on oma poeg kontsertmeister ja saatenoodid olid esimesed, mis koolimajast lahkudes kaasa haarasin, niisiis otsustasin seda eellindistatud klaverisaate meetodit vähemalt katsetada. Salvestasime diktofoniga ja saime üllatavalt hea kvaliteediga materjali, aga üks viga oli – liiga vaikne ka suure arvuti kõlaritest lastes ja kui sellele peale mängida, siis ei kuule mitte midagi. Kõige võimsama häälega seade minu kodus on telekas. Ühendasin sinna ja nüüd tundus, et klaver on siinsamas, minu toas. Pealekääksutamisega oli mul ebamugavusi, kui selgus, et ka minul pole selle tempo hoidmisega kõik korras, aga teisel-kolmandal katsel sain hakkama. Heliklippe tegime suurel hulgal, nii aeglases kui kiiremas tempos, ette komponeerisime väikesed eelmängud, et saaks koos alustada. Aitäh Notsule ja Saltatriculile, ma poleks ise kunagi selle peale tulnud!

Saatsin klipid oma lõpetajatele ja tagasiside on hea, ainult üks tüdruk kaebas, et ühes palas ei saa kiiruse tõttu jalgu maha. Pole probleemi, tegime aeglasema variandi.

Nüüd olime justkui valmis seda “teenust” teistele pilliõpetajatele pakkuma, aga kõik on minu peale kole vihased. Vahepeal on jõutud otsusele, et õpilased mängigu eksamikava soolona, ilma saateta. Lastel peavad olema võrdsed võimalsed ja nii tuleb ka minu õpilastel mängida üksi. Aga harjutada saavad nad nüüd saatega. Ja minul on jälle midagi uut ja huvitavat.

*

(Lõpetuseks üks Vitali capritio ühe madalama poogenpilli, nimelt gamba häält, mida mängib Erin Headley.)

Järgneb.

2 kommentaari Kellele: “Kodus, tööl või kuidas keegi: II osa ehk kuidas kaugjuhtimise teel pillitunde antakse”

  1. […] sõprade kukil parasiteerimisega (ja viitan igaks juhuks sama sarja esimesele ning teisele […]

    Meeldib

  2. […] märtsis kõige rohkem – ma ei kujutanud ette, kuidas nad oma muusikutööd niiviisi teevad. Viiulimängija kogemustest te juba lugesite, teistel oli sama tegus elu ja pikemalt kirjutada ei […]

    Meeldib

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: