Seikluslood

juuli 15, 2022

Vaatasin eile õhtul “Mission: impossible” 2018. aasta osa ära – täitsa nunnu seikluslugu oli, ma vaatasin küll kogu aeg metapilguga, kuidas loo jutustamise tehnika käib. Ja sellega ma jäingi rahule, hästi käis, kerge oli jälgida. Ei kiirustatud ülearu palju – tähendab, Tom Cruise kiirustas küll kogu aeg ja muudkui jooksis või kimas ikooniliselt, aga montaažiga ei kiirustatud, vaid antigi näiteks pikk kaader, kus ta muudkui jookseb. Vat, ei pea kogu aeg üks tehniline sündmus närviliselt teist taga ajama, ütlen mina kui tiktoki eelne saurus.

Ja kiidan seda, et naeruväärne süžee (praegu on jaburustajul veel muidugi lisanüanss: te tahate, et ma muretseks, et võib-olla saavad terroristid 3 tuumarelva enda võimusesse, kui Venemaal on neid juba ilma igasuguse võibollata terve hunnik?) nii toreda pidulikkusega välja kanti. Kaadrirütm on üks, mis kindlasti aitas, aga see üksi ei oleks ilma näitlejatöödeta kandnud. Selle koha pealt tegi ta (vähemalt varasele) bondiaanale ära: usaldas publikut, et too märkab sisu jaburust ka ilma, et seda peaks mitu korda alla joonima, ja nii saab publik selle jaburuse ka ühes oma uskumatusega ootele panna, kui tahab: vaadata, nagu usukski.

Ahjaa, Bondiga võrldemisest. Vaadates tuli peaaegu kohe meelde, mida Kingsley Amis Bondi-raamatute kohta kirjutas – et kuidas need on tänapäeva rüütliromaanid, kus kuningas (M.) annab rüütlile (Bond) ülesande ja rüütel läheb täitma -, mõtlesin, kuidas need missionimpossibled on täpselt sama asi, ainult et tänapäeva mõistes rüütellikuma rüütliga (keskaja rüütliromaani rüütlid võivad olla hullemadki naistekütid kui Bond, lugege “Pereduri”, kui ei usu – ega kõik tollased autorid nii vagad ei olnud nagu graalilugude omad). Ja selle peale hakkas lausa huvitav, et kuidas küll õnnestus omal ajal selline frantsiis käima panna, ilma et seda oleks kutsutud vaese mehe bondiks vms. Sisuliselt nii sarnane tükk ja ikka pääsesid iseseisvalt pildile.

Veel üks mõte: jälle üks film, mis on minu jaoks unenäoline, erinevalt neist, mida kriitikud unenäolisteks nimetavad. Teine minu-unenäoline oli “Farinelli”, mis oli minu arust üleni nagu unenägu, välja arvatud need kohad, mis pidid unenägu olema. Mida ma unenäoliseks pean? seda kui tegelase mõtted või tunded saavad järgmisel hetkel tema universumi päriselu sündmusteks. Vähemalt minu unenägudes nii just käib: mõeldud-tehtud. Vähese kaalu ja inertsiga maailm.

No ja nunnu oli seegi, kuidas terve film käis selle ümber, et kangelane ei ole utilitarist.

Ja nagu surikaadiefekt või Baaderi-Meinhofi fenomen ikka käib, lugesin sinna otsa Dresdeni sarja kolmanda raamatu läbi, mille lahenduses oli JÄLLE keskne, et kangelane keeldub utilitarismist.

Mulle see meeldib, utilitarism ei ole mulle üldse seksikas, sest mul pole erilist usku inimeste prognoosimisvõimesse, võimesse välja arvutada, mis lõpuks saab (aga kuhu sa selle lõpu paigutad, kui “Nothing ends, Adrian. Nothing ever ends).

(Mulle tundub, et kui ma peaks mingi eetikakoolkonna välja valima, siis mu praeguses eluetapis oleks see vist moraalne partikularism. Sisuliselt “rongidilemmat ei saa ette ära lahendada nii, et sestsaadik oleks eluaeg hooletu ja saaks puhta südamega ringi käia”. Või siis intuitsionism, aga see ei olegi vist partikularismist päris eraldi. Vabandust, ma ei ole selle ala inimene, vbla ajan täielikku soga.)

Mõtisklesin ka filmi vahele hajameelselt, kas ka see film esindab nn biseksuaalset pilku, sest suurem osa tegelasi olid nii veetlevad vaadata, soost olenemata.

20 kommentaari Kellele: “Seikluslood”

  1. väga väga naine said

    Mina arvan, et olen utilitarist, aga selle klausliga, et ei saa ette näha, mis juhtub =D
    S.t. kui saab, vabalt. Väga eriliste tingimuste korral (nt rongidilemma, selgelt konstrueeritud olukord) ilmselt saab. Ma olen kohe valmis oherdama ühe paljude nimel. Aga kuna ei saa, normaalelus võid sina teha tuhat asja, et saavutada tulemus X, aga maailm läheb ikka oma rada, tuleb lihtsalt lähtuda tundest “mis tundub kõige parem teguviis praegu” =)

    Meeldib

  2. tom said

    Seoses praeguse sõjaga on mul kadunud huvi sulepeast välja imetud põnevike vastu. Sihukese kaliibri ja ajalugu muutva potensiaaliga realistlikku lugu pole võimalik välja mõelda. Mingid tühised paar tuumalõhkepead, mõni ampull viirust või mürkkemikaalid on kukepea tegelikkuse kõrval. Keskkonna probleemid savi, kas tahakski elada sellises maailmas kus Vene, Hiina või Põhja-Korea ideoloogia valitseb.

    Meeldib

    • nodsu said

      “Sõrmuste isand”, mis ei üritagi meie tänapäeva maailma sobituda, on see-eest kõigest oma fantastikast hoolimata hämmastavalt hästi kohaldatav. Aga eks seal oligi lausa maailmamuutva potentsiaaliga sündmustik. Sel teemal on selle laussõja algusest saadik ka meeme tehtud, kus Minas Tirith on Kiiev, Donetsk Minas Morgul, Minsk Raudlinn jne.

      See on siis näide, kuidas teostel, mis ei üritagi tavamõistes realistlikud olla, võib olla meie maailma kohta rohkem öelda kui tekstidel, kus midagi otse imelist ei ole.

      Tolkien muidugi seda tahtiski – et tema tekst ei oleks mingi allegooria, mis jääks lõppeks väga üheplaaniliseks; see-eest polnud tal midagi selle vastu, et see oleks rakendatav/kohaldatav (applicable, mitte allegorical).

      Meeldib

    • nodsu said

      Muidu ma mõistan sind, mul on pikalt olnud sama lugu, et niivõrd-kuivõrd realistlikus soustis seikluslood ei maitse enam. Aga sellele andsin võimaluse ja ta täitis mul selle vajaduse, mis sel hetkel oli, ilmselt just tänu sellele, et ta eriti ei teeselnudki realismi. Nagu ma ütlesin: unenäoline, ma näen alatasa selliseid unenägusid.

      Meeldib

      • k said

        Ukraina sõjatsoonis on literally Oskili jõgi ja Malaja Rohani küla

        Meeldib

      • nodsu said

        jaa, ma panin ka tähele.

        Ajaloolise pärimuse poolest mõtlen ma, et hoolimata Gondori positsiooni sattumisest on nad pigem Rohan. Stepirahvas mägede ees, olnud pikalt ka ratsarahvas.

        Suur-Kreeka (sh Bütsants) oleks sel juhul Gondor.

        Meeldib

  3. Rebane said

    .. teatavad asjad, mille eksistents küll tõestatav ega tõenäoline pole, mis aga just seetõttu, et vagad ja südametunnistusega inimesed neid teataval määral olevate asjadena käsitlevad, olemisele ja sündimisvõimalusele sammu võrra lähemale astuvad.
    Albertus Secundus
    🙂

    agajeerum, et tom cruise oleks seksikas…jeerum. ennem juba barbie ken. jaüldse, kas ma olen nii oligoseksuaalne et ma esimest korda praegu tulen selle peale, et ilusad inimesed filmis on mõeldud seksikatena? ma, süütuke, arvasin, et see on lihtsalt ilu pärast? mis on enamvähem paralleelne skaala seksikusega, vbla mõnes punktis ehk lõikub, aga ei korreleelu. – hei, ma ei öelnud, et skaalad on sirgjooned, eksole.
    😀

    ma ise vaatan praegu Snowpiercerit ja mõtlen et – nojah, ikka detailide peale jaet kuidas on näitlejatöö ja. – ja ilmselt ka seda, et mul jälle vedas, et ma pole originaalkoomiksit ja esimesi filmindusi näinud. et saan puhta lehena vaadata. aga seda ei saa keegi eitada, et kui naistegelane nutab nii et tahab viisakat nägu säilitada, aga pisarad jooksevad ja nina läheb natuke tatiseks, see on ikka ülim näitlejatöö. se karm peatädi seal, melanie, kui keegi peaks sellega tuttav olema.

    Meeldib

    • nodsu said

      Tom Cruise vist ka minu jaoks mitte (kuigi väljanägemise poolest võiks ta ilusti minu tüüpi sobida – väike sale tumeda peaga), aga kui ma järele mõtlen, siis ma pidasin pigem Henry Cavilli silmas.

      Meeldib

  4. Rebane said

    ja seal oli just niiöelda reaalses elus tõeline rongidilemma 😀 tähendab, filmireaalsuses. Snowpiercer. sõna otseses mõttes. – vt ka Good Place, filosoofiatunnid. “järgmine kord võtke vihmakeebid kaasa, rongidilemma võib väga…” hmpf, maakeeli ei oskagi ölda. messy. no pritsib, noh. realistlikult välja mängides. see on seriaal, mis on nii kohutavalt halb et on juba hea. eriti pärast esimest hooaega, see tsitaat oli kuskil järgmistes, ja nii hea et võib terve teise ja kolmanda, ma ei mäleta, palju neid oli, andeks anda.
    ja kui juba sama probleemi dramaatilisest ja koomilisest esitusest rääkida, siis kujutlege, et “Hukkunud alpinisti hotell” ja “Kolmas kivi päikesest” toimub ühessamas reaalsuses. et tulnukad on samad v samast laevast v kultuurist. ühel maandumismeeskonnal ei vedanud infiltreerumisega, teisel vedas. – aga inspektor Glebskyl oli ikkagi õigus, jõudsin ma järeldusele. tulnukad ei ole kenad ja lahked, vaid pigem tasub eeldada, et kahjulikud. jaa ja Brün niisiis tahtis Olavit omale seksinukuks, kui oli teada saanud, et see on robot.

    Meeldib

    • nodsu said

      mulle kangesti see “Good Place” meeldib. Eetika osa on muidugi selline keskkoolitase, aga iseenesest juba saavutus, et eetika kui eksplitsiitse põhiteemaga saab populaarse komöödiasarja teha. Aga mulle meeldisid karakterid, eriti see armas lollike. Ma teadsin, et iga kord, kui ta suu lahti teeb, sealt mingit kulda kukub.

      Keegi hiljuti kuskil neti peal kiitis ka seda, et nii äge, kuidas hirmuäratavalt kõikvõimast tehisintellektnaist hakkab armastama meesbeib, kes on liiga totu, et teda karta, ja selle asemel teda lihtsalt siiralt imetleb.

      Meeldib

      • nodsu said

        no ja üldse see kõigi kohalike, tähendab deemonite ja inglite osatäitjate ülevõlli näitlemine, mis sellises kontekstis on täitsa omal kohal. Mulle tundus, et näitlejad ise naudivad täiega. Janeti osatäitjal võis väga lõbus olla korraga või kordamööda head, kurja ja neutraalset Janetit mängida.

        Meeldib

      • nodsu said

        mulle meenutas see sari muidu visuaalselt kõige rohkem kuuekümnendate briti sarja nimega “Vang”. Umbes et nagu “Vang”, kui ta oleks komöödia. Eks ta oligi vist väikest viisi hommage.

        Meeldib

  5. Rebane said

    ja ma oleks pidanud “Good Place” esimese hooaja puändi kohe ära arvama, arvasin ma takkajärgi. niipea kui ekraanile ilmus külmutatud jogurt jäätise asemel. filosoofiliselt on mulle just paras tase, ei tahagi keerulisemat, aga teoloogiliselt on veel huvitavam – sisuliselt nad leiutavad judaistlik-protestantliku väga dualistliku teispoolsuse asemele katoliikliku, kolmanda võimaluse ehk purgatooriumiga, kus inimene õpib ja areneb. (nn neutraalne mindy paik kuulub ikkagi sinna dualistlikku teispoolsusse.) ja kõige lõpuks jõuab budistlikku nirvaanasse, kui on läbitud ka kristlik paradiis ja selle hüved ammendatud. see Chidi laine ja mere metafoor individuaalse elu kohta oli väga kena.

    Meeldib

  6. Rebane said

    ma tahaks et oleks kellegagi Snowpiercerist rääkida. et kas ongi hea v lihtsalt mulle meeldib. halb kindlasti ei ole, aga vaatasin wikipediast ja seal öeldakse et väga segatud kriitika. et umbes mingi 55 sajast või midagi. vähemalt on neil seal selge, millega on tegemist: suhtedraamad – nii inimeste kui gruppide suhted – on peamine, selle taustaks on postapokalüptiline maailm. (enamasti on peamine apokalüpsis ja aktsioon sellega seoses, ja kõige halvemal juhul ei ole selge, kumba on tahetud ja välja tuleb poole persega kahe tooli vahel istumine.) ja tohutu kogus väga head näitlejatööd. kes oleks osanud arvata, et Sean Bean mängib perfektset kurjamit. tõsi, ma olengi teda näinud vist ainult Boromiri ja Ned Starkina, mis on suht sama mees – õilis tolvan. suht sama kostüüm pealekauba.

    Meeldib

    • nodsu said

      Ma ei ole vaadanud. Prokrastineerimis- ja konvekablogija urgitses selle maailma füüsikalise ja bioloogilise loogika kallal; talle oli see film (haibiga võrreldes) pettumus, aga väga närvi ei ajanud.

      https://trakyllmaprokrastineerinj2lle.blogspot.com/2014/05/18-mai-2014-snowpiercer.html

      Meeldib

      • Rebane said

        filmi ma ei vaadanud, vaatan seriaali. (ma ennem unustasin ära et film oli sama pealkirjaga.) ja kõigega nõus, mis prokrastineerija ütleb. et ümber maailma tiirutamine on mõttetu – kui nad just ei taha nautida vahelduvaid vaateid vms psühhedeelne põhjus. ja kõigist deus absconditus troopidest on siin absoluutselt ainuke kord kui tuuakse see deus sisse ja ta ei riku lugu ära (noh, tegelt ta ei riku sest sissetoomine on ise juba märk et lugu läks kirjutajatel hapuks kätte ja ideed otsas) vaid et just siis läheb paremaks. mis on deus abscondituse vastand, revelatus? et Sean Bean on ikka väga hea sellena. täitsa haruldane kui seriaali kolmas hooaeg ei ole paremuselt kolmas vaid kindel teine, st nagu vahepeal oli teise vaatuse pingelangus ja siis läks jälle paremaks. nad kahjuks küll teevad neljandat hooaega praegu, ma kardan et jälle see et ei oska võiduseisus mängu lõpetada.
        ja siis ma mõtlen loomulikult et keda ja kuidas ma valiks sellisesse Noa laeva. ja et psühopaadid ja rikkad peaks välja jätma – sest esimesed ei oska käituda üldise hüve edendamiseks ja teised ei oska üldse midagi teha. vt nt “Downton Abbey” kuidas leedi Sybil pidi alustama kõige lihtsamate asjade õppimisest, nt teekannu kraanist täita, kui tahtis medõeks minna. aga nüüd ma mõtlen et psühhopaat on ökosüsteemis ikka vajalik trikster. noh, kui tal just ei ole vahendeid käes et lihtsalt pulli pärast kõik inimesed nt ära mürgitada. aga kui ta lihtsalt mõnel mehel midagi küljest ära lõikab ja ainult paar tk tapab, neist mõned ilmselgelt igati teenitult, siis on nagu metsasanitar 🙂
        rikkad olid muidugi kasulikud investorid, st nende rahadega see rong ehitati ja siis poleks olnud viisakas neid maha surema jätta… niiet kõvasti rongidilemmasid jälle 😀

        Meeldib

  7. Rebane said

    tv troopide nimekirjas on see, mis mr Wilford alguses on, No One Sees The Boss, ma kangesti tahaks soovitada troobimestritele terminit Deus Absconditus, aga noh. ja Cryptic Background Reference on vist see, milleks nt Matrixis oleks Zion pidand jääma. no tõesti, selle kohta on ka kindlapeale neil termin olemas. et peksa surnud hobust, kuni ta on surnud? ei, alguses oli ju hea…peksa head hobust, kuni kärvab ja edasi? et kui heale asjale tehakse sitad järjed.

    Meeldib

    • nodsu said

      metafoor, mis mul pähe tuleb, aga pole piisavalt kõnekäänustunud, oleks “surnud lehma lüpsmine”, sest piima resp. raha veel annab.

      või isegi surnuks lüpsmine.

      Ma mõtlesin, et “Deus absconditus” peaks ehk “no one sees the bossi” teema teoloogia alajaotuses olema.

      Aga sellise nimega tvtroobist on muidugi lõbus mõelda. Ma vaatan aeg-ajalt vana “Magnumi” sarja, seal on detektiivi elukohast mõisa omanik niiviisi absconditus, kuigi vahel on kahtlusi, et üks nähtav tegelane on tglt tema, ja siis jälle antakse mõista, et tglt ei ole ja nii edasi ja tagasi.

      läksin vaatasin selle lehekülje religioonikausta ja seal räägitakse ainult kuradist, mh.

      Meeldib

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s

%d bloggers like this: