Kui õunad ära külmuvad, söö õunajäätist

detsember 21, 2023

Mäletatavasti läks mul korilus nurja ja suurem osa kasti kogutud õunu külmas läbi. Kuna ma olen söögi koha pealt uudishimulik ja kartmatu, sulatasin neid ükshaaval ja sõin magustoiduks nagu küpseõunajäätist, sest maitse oli hea ja seest polnud nad veel pruunikski läinud.

Nüüd läksid ilmad pehmeks ja nad kõik sulasid üles. Minu suureks üllatuseks ei ole nendega esialgu aga midagi hirmsamat juhtunud. Ainult pehmed ja pruunid, aga lõhnavad ikka hästi. Ja sulatamise-söömisega õppisin tasapisi ära, et tegelikult ei maitse ka pruuniks läinud osa halvemini. Õunakoor maitseb niiviisi natuke nagu sukaad.

Mul tekkis võrdlusmomendiks isegi tahedamaid õunu juurde, sest need, mis jäid mul ära korjamata ja lume alla, sulasid sealt samuti välja ja on tunduvalt kaubanduslikuma välimusega säilinud. Mis pani mind mõtlema, et tasus siis üldse vaeva näha.

Aga praegu, kus ma olen selle vaeva juba ära näinud, siis on mul – kuni on – hästi palju magustoitu, mis mulle maitseb, sest nad on niiviisi hästi magusad ja mõnusad. Vaata et paremadki kui need lumealused ilusad! Nagu õunakook ilma koogita. Nagu puhtast õunamoosist koosnevad õunad, ilma nõela pistmata suhkrut lisamata. Mõnikord, kui olen alles ärkamise peal ja söök on ebaisuäratav, lähevad need mul ainsana sisse. Võileib – kare; jogurt – lögane. Aga vat sulaõun!

Saan nüüd hoobelda, et ma söön kahe suupoolega mädaõunu, sest täpselt nii nad välja näevad. Lõhnavad aga hoopis teisiti kui päris mädaõunad.

Ja kõhule ei paista nad midagi hullu tegevat. Seda ütlen mina, kapriiskõht, kes ma saan paprika või liiga rõõsapiimalise jäätise peale pmst toidumürgituse ja ka oder, loomaliha ja pehmed juustud on väga kahtlane kraam. Ükspäev oli lausa nii, et mul oli n-ö pärissöögist raske tinane tunne tulnud, organism kohe nõudis siis palun üht mädaõuna!

Võib-olla töötab siin jälle see loogika, et ma ei jaksa hästi toitu seedida – mingid kenad väiksed mikroorganismid võiks osa tööd ette ära teha (kuigi õunu teevad tumedaks vist pigem ensüümid kui organismid). Hapupiim on parem kui rõõsk. Hapukapsas on parem kui värske. Vein on parem kui viinamarjamahl ja vist isegi parem kui viinamarjad. Plödiõun on parem kui kõva õun.

– Sul on nüüd külmküpsetatud õunad, ütles A., kui ma magustoiduküllust kiitsin.
– Looduslikult külmküpsetatud!
– Ökoloogiliselt! Süsinikuneutraalselt!

Külla minnes peaks vist laskma end söögilaua asemel kohe kompostikasti juurde juhatada.

8 kommentaari to “Kui õunad ära külmuvad, söö õunajäätist”

  1. mustkaaren said

    Mis sorti need õunad võisid olla?
    Kas kaneeli tohib soovitada?

    Meeldib

  2. Puru said

    Muinasjutt “Mis taat teeb, on ikka hea” – mäletate, taat läks mingi suurema loomaga (hobune, veis?) laadale, tegi mitu vahetuskaupa, lõpuks tuli koju koti mädanenud õuntega ja eit oli hästi õnnelik. Sul olid need õunad küll omast käest, ei pidanud millegi vastu vahetama.

    Meeldib

  3. Rebane said

    mumst õun läeb pruuniks lihtlabase õhuhapniku käes. st kerge lihtlabane oksüdeerumine, kui õunu kuivatad siis saad ka ju alati pruunid. kui on aus omatehtud kraam. et kollased oleks, nagu mõned kaubandluslikud, pannakse mingit jõledat keemiat juurde. v värvitakse kollase värviga üle, k. neid teab. (heaküll, tegelt on tööstuslikult võimalik ka ilma hapnikuta kuivatada, ja värvi säilitada, aga oma, kui viitsiks teha, oleks ikka parem.) minu lemmik on sibulõun, külmutada pole proovind, aga niipalju kui kuiva ilma on, korjan lamedatesse kastidesse, et oleks ülevaatlikum, ja panen külma tuppa riiulisse. ja need mis kohe paari nädalaga ära ei mädane, seisaksid vist aprillini kui ma neid enne ära ei sööks. kõige vingem immuunsüsteem misma olen näinud. õuntel, tähendab, isegi väiksem mädaplekk lihtsalt kuivab vahest ise ära ja ei aja tervet õuna mädanema. aga kui on mäda, siis on mäda ja eimingit õunajäätist. 🙂

    Meeldib

    • nodsu said

      Need, mis mul külma kätte jäid, olid ekstra väljavalitud immakulaatsed õunad, nii et pole ka seda muret, et pruunist õunast ei saaks aru, kus on õun ja kus on plekk.

      Aga õhuhapnikus ei saa asi olla, sest nad on nüüd juba üleni pruunid, kuigi terved, ühes tükis, nahk peal.

      Aga ikka on head! Mitte et lihtsalt kõlbaks süüa, vaid head. Ei tunne vajadust kaneeligi peale panna, sest maitse meeldib au naturel.

      Meeldib

    • nodsu said

      ja muide, just need Talvenaudingud ei lähe kuivatades eriti pruuniks. Algul ei lähe üldse ja pärast õige aeglaselt ja ka siis ainult helepruuniks, mille kohta teised õunad ütleks “beež” või “kreemikas”.

      Sukaadina aga läksid ja praegu külmunult-sulanult meenutabki maitse natuke seda sukaadi.

      Meeldib

Lisa kommentaar