Teade kõigile neile, kes riburada pidi dragoni foorumist ja mujalt siia tantsukursuse infot otsima tulevad:

tänavu alustame 29. septembril, neljapäeval kell 18 Jakobi Mäe Kultuurikoja (Jakobi 41) saalis.
Mullu käis asi sellise plaani järgi, et teisipäeviti kell 18 on kiiremas tempos trenn, neljapäeval 18 algajamate-kesktaseme ja pühapäeval ühine. Aga kui on teistsuguseid soove, võib tänavu esimese nädala jooksul asja arutada.

Värskemad andmed: pühapäevane aeg jääb kella 18.15 peale (sisse saab juba kuuest, enne meid on seal kuueni mustlastants sees, siis jääb veerandtunnine lõtk, et ühed saaks rahulikult välja, teised sisse kobistada ja saaks tuulutada). Kuna päris algajaid sel pühabal veel näole ei andnud, saame teisipäeval kokku hoopis kõige vanemate olijatega, et midagi ekstra keerulist teha. Eks selle nädala jooksul vaatame, kas on üldse mingit ekstra algajate aega vaja.

Küsimusi võib ka kohe siin kommentaarides esitada, kui ei viitsi Saltatriculi kodulehele kontaktivormi otsima minna.

Materjal: renessanss, 17.-18. sajandi kontrantants ja natuke “keskaja tantsu” ka (st kas Jane Gingelli käest õpitud või minu enda koreograafiad keskaja muusika peale, keskajast ei ole koreograafia- ega sammukirjeldusi säilinud, ainult pilte ja muusikat (ja kindlasti mingid jäljed rahvatantsus, aga mine võta kinni, mis jälg seal täpselt mis ajast on).

2014.sügisel kirjutasin nii:

Tänavu on mul kolm plaani: esiteks sama, mis mullu: tegelda Thoinot Arbeau tantsuraamatuga (ilmus 1589), aga ühtlasi ka muude tantsudega, mida annab selle raamatuga seostada: küll 15. sajandi lõpu – 16. saj. alguse basse danse’iga, millele ta viitab kui moest läinud žanrile, küll Itaalia allikate tantsudega, mis on tegelikult täispikad versioonid tantsudest, millest Arbeau annab üksnes kõige lihtsamad liigutused, küll Inns of Courti käsikirjade tantsudega, mis on natuke detailsemad kirjeldused mõnest seltskonnatantsust, mis on samadest žanridest kui mõni Arbeau tants. Niiviisi saab tegelda tantsudega, mis on pärit umbes saja aasta pikkusest ajast ja eri maadest, aga millel on ometi sisuline seos olemas.
Teiseks panna 15. sajandi tantsudest kokku midagi sama terviklikku nagu me suvel Shakespeare’i teemadel kombineerisime. Kolmandaks panna kevadeks kokku kava teemal “Sõda ja armastus”, st näidata eri võitlus- ja sõjamotiive seltskonnatantsus ja -muusikas. [Sellest kasvas lõpuks välja “Orlando Furioso” etendus – vt ka kava ja esika galeriid ja teisietenduse FB-albumit), aga võib-olla tuleb üht-teist veel, sest ega me kõiki sõjamotiiviga tantse ära ei kasutanud.]

Ja neljandaks korrata Shakespeare’i programmi, sest seda esitame ilmselt veel. Sellega on algajatel tegelikult kõige lihtsam liituda, sest seal on mitu suhteliselt kerget tantsu.

Sellest plaanist sai osa täide: “Sõjast ja armastusest” tuli “Orlando furioso”, Shakespeare’i “Nagu meile meeldib” tegimegi veel (ja vbla teeme veelgi). Arbeaust valmis Pärnu hansaks tekstiosadega kontsert, aga mitte veel päris põhjalik etendus. 15. sajandist midagi väga narratiivset ei tulnud, tegime programmi “kolm õukonda kohtuvad”, et eri tantsude stilistilised erinevused oleks kuidagi tantsuväliselt põhjendatud.

Nüüd, 2016. aastal, kus Bauska meid külla kutsub, tahaks 15. sajandist midagi veel  sidusamat kokku panna; ja aprillikuuks on plaan teha diakrooniline programm kas “meistri muredest” (ehk sellest, mille üle tantsu- või muusikaõpetajad kaevanud on) või levinud vanamuusikateemadest (nagu meie kunagine “Džässistandardid vanamuusikas”) – neil kahel teemal on nagunii kattuvusi, nii et natuke on mul mõtlemisaega.

Hind on praeguse seisuga 9 eurot kuus, tulevast aastast ilmselt panen 10 peale 10 eurot kuus, sest selgus (üllatus-üllatus), et kandiliste summadega on hirmus sehkendamine ja ikka jääb keegi kellelegi ühe euro võlgu.

Hakkan siia tantsukonspekte üles riputama, et kui kellelgi on vaja midagi korrata, oleks hea vaadata. Tantsu õppimiseks need ei sobi, sest sammuseletusi ei viitsi ma siia juurde kirjutada. Õppimiseks paluks ikka lahkesti minu enda poole pöörduda.

15. sajand
Amoroso
Belfiore
Corona
Cupido
Danse de Clèves
Fia Guielmina
Franchoise Nouvelle
Gelosia
Gioliva
Gratiosa
Jupiter
Leoncello Vecchio
Mercantia
Mignotta (bassa danza)
Partita Crudele
Pizocara
Rostiboli gioioso
Sobria
La Spagna
Verceppe
Vita di Cholino
Vite de Colei
Voltati

Il Papa
Fiammetta
Ippiter
Lucretia
La Traditora
La Vita

Magl. XIX. 31

Ruota di Fortuna

Arbeau
Branle’id

Itaalia 16.-17. sajandi vahetus

Allegrezza d’Amore
Alta Carretta
Alta Morona
Alta regina
Ardente sole
Austria Felice
Ballo fatto da sei Cavalieri
Ballo del Fiore
Ballo del Fiore in terzo
La Barriera
Barriera balletto da farsi in sesto
Bassa Ducale
Bassa Pompilia
Bassa Toscana
Battaglia
Bellezze d’Olimpia
Biscia Amorosa
Brando di Cales
Castellana
Celeste giglio
Contra passo (Chigi MS)
Contrapasso (da farsi in due)
Contrapasso nuovo
Dolce amoroso foco
Furioso
Gagliarda di Spagna
Gratioso
Leggiadra Marina
Leggiadria d’amore
Pastor Leggiadro
Pavaniglia all’uso di Milano
Pavaniglia alla Romana
So ben mi chi ha buon tempo
Spagnoletta
Spagnoletta Nuova
Lo Spagnoletto
Torneo amoroso
Villanella
Villanicco

Inglise Inns of Courti materjal (16.-17. sajand)

Cycyllia Alemayne
Guanto dyspayne

Playford pluss paar prantsuse väljaande kontratantsu

Argeers
Beggar Boy
Bourée de basque
Chestnut
Cockleshells
Cold and Raw
Confesse
Cuckolds all a Row
Emperor of the Moon
Faine I Would
The Fine Companion
The Fit’s come on me now
Fy, Nay, Prithee John
La Gasconne
Geud Man of Ballangigh
Glory of the West
Goddesses
Gray’s Inn Maske
Green Sleeves and Pudding Pies
Green Sleeves and Yellow Lace
Greenwood
Grimstock
Hay to the Camp
Hide Parke
Hit and Miss
Hole in the Wall
Hunsdon House
Irish Lady
Jalousie
Jamaica
Johnny, Cock Thy Beaver
Lull Me Beyond Thee
Mad Moll
Mr. Lane’s Maggot
No-body’s Jigg
Nonesuch
Old Simon the King
Oranges and Lemons
Parson’s Farewell
Picking of Sticks
Portsmouth
Rufty Tufty
Night Peece ehk Shaking of the Sheets
Saint Martins
Scotch Cap
Siege of Limerick
Spanish Gypsie
Spring Garden
Stingo
Trumpet Minuet
Upon a Summer’s Day
Whirligig
Whitney’s Farewell
Woodicock

15 kommentaari to “Tantsukonspektid”

  1. rebane said

    kule mul läks puukingabranle segi ja meelest ära! kui se on liiga fulgaarne et siia kirja panna sis kirjuta eraviisiliselt kui viitsid. 🙂

    mul on meeles nii et
    double vasakule, paremale, veelkord
    double vasakule, paremale,

    simple …mitu neid oli? se tampimine oli nigu vasakuga aga mul ei tule õige arv jalgu et selleni jõuda.

    Meeldib

  2. nodsu said

    Jah,
    A1 double v, double p,
    A2 -“-
    B1 simple v simple p, 3 koputust
    B2 -“-
    Branled oleks kunagi, kui aega saan, vast mõttekam kõik ühe all-lehekülje peale panna, mitte teha igaühe jaoks eraldi lk-d, aga senikaua võid seda siit vaadata.

    Meeldib

  3. ogalik said

    palun pane Hole in the wall ka siia nimekirja

    Meeldib

  4. nodsu said

    Tead, sellega on mul väikesed autoriõiguse-süümekad. Nii, nagu me teda tantsinud oleme, on see Ricardo koreograafia, mitte minu oma ja nii avalikus kohas oleks seda ehk inetu levitada. Ma võin siia küll figuurid üles kirjutada, äkki tulevad sammud teil ise meelde.

    Meeldib

  5. rebane said

    la spagnat pole või ma ei leia?

    (marvan et kui sa võõra koreograafiaga hakkad raha tegema, sis on vale. aga oma lõbuks ikka võib. ja isegi üles riputada…kuni keegi ei õienda. 🙂

    Meeldib

  6. nodsu said

    Ma leidsin “La spagna” kunagi veebi pealt ja ma ei ole kuskilt leidnud originaalallikat, ei faksiimilet ega ümberkirjutust, nii et ma ei tahaks seda enne üles panna, kui ma olen päris kindel, et ta ka kuskil päris allikas sellisel kujul olemas on.

    Meeldib

  7. ogalik said

    Siin on tekst, aga sa vist ei saanud seda lehte avada, kus see oli:

    New York, Public Library, tantsukogumik MGZMB-Res 72-254 [read 2149-58]

    bassadanza chiamata la spangnia in dua
    Inprima si fa due chontinentie poi faccino dua iscienpi e quatro doppii cho chomincando chol pie mancho e alla l fine delli quatro doppi facino una ripresa chomincando chol pie dirito poi faccino dua scienpi e dua doppi chomincando chol pie mancho poni faccino dua riprese l’una iln sul pie mancho l’altra in sul pie rito poi faccino dua passi scienpi e uno dopio chomincando chol pie mancho poi facino uno uno chotra dopio tornando indrieto chomincando col pie rito poi facino dua riprese chomincando chol pie mancho voltndo la prima ripresa in fuora coe tonda e l’altra a suo ordine che me si truovono ce fornita La spagna in due dando si mani

    Siena, Biblioteca Comunale, I. V. 29 [read 1621-37]
    Bassadanza in due chiamata la spagna:
    IMprima contiene due poi due scempii cominciando col pie dricto et poi passi quatro doppii cominciando col pie dricto con una ripresa cioe al fine delli passi quatro dapoi due scempii et due doppii cominciando in sul pie sinistro con due riprese et dapoi due scempii et uno doppio cominciando in sul pie sinistro et uno conra doppio tornando indirieto con due riprese la prima in volta come quella del gioioso: Finis

    Raamatust Fifteenth-Century Dance and Music Vol. 2 Choreographic Descriptions with Concordances of Variants

    Meeldib

  8. ogalik said

    vabandust, alt teises reas peab olema : uno contra doppio…

    Meeldib

  9. ogalik said

    Danse de Cleves ja Leoncello Vechio videod on torust eemaldatud 😦

    Meeldib

  10. […] Tantsukonspektid […]

    Meeldib

  11. nodsu said

    tuleviku tarbeks iseendale; kui ma “Fryar and the Nuni” konspekti kunagi üles panen, siis ühe inglise lasteluuletuse (“Misty Moisty Morning”, mida Pippin “Sõrmuste isandas” möödaminnes tsiteerib, kui kääbikud entide lammutustööd kirjeldavad) viisistus laenab tublisti selle meloodiast:

    Meeldib

  12. ogalik said

    “Ti parti cor mio caro” jäi mulle kummitama, tahtsin peagi originaali näha, ning näe, Azzaiolo villotade Stimmbuchid (1560) on ilusasti võrgus saadaval Ti parti cor mio caro, cpdl-s on ka tänapäevane ümberkirjutus.

    Meeldib

Lisa kommentaar